Historiefortelling for bedrifter



Hvordan historiefortelling kan gi bedriften din en økt avkastning på 1000 prosent...

"Folk som forteller historier kan styre verden." - Indiansk ordspråk

Historiefortelling er universelt. I et historisk perspektiv har det gjennom alle tider vært en høyt aktet kunstform. Likevel blir det nedprioritert i altfor stor grad, spesielt av små bedrifter. Vi glemmer ofte å fortelle historien vår i markedsføring, noe som er synd og skam i grunn, fordi lite annet lar oss komme i bedre kontakt med kunder enn det historier kan gjøre. Få ting oppfordrer potensielle kunder til å bli betalende kunder bedre enn det historier kan klare.


I bedriften din ser du objektivt på tørr fakta, sånn som produktfordelene, teknologien, rekkevidden og engasjementet i sosiale media. Det samme gjør kundene dine, men historiefortelling treffer dem rett i hjertet - på et følelsesmessig plan. Du kan få folk til å føle akkurat det du vil! Historier forteller om det du gjør og det du står for. Derfor er det essensielt å skape fengslende historier, om deg selv og/eller om bedriften din.



Årsaken til at vi elsker historier

Historier treffer det menneskelige i oss. En god historie gjør en bedrift eller en person enklere å relatere seg til. Akkurat som med hovedpersonene i gode bøker, så gjenkjenner vi oss selv i visse aspekter når noen forteller en historie.

Vi identifiserer oss og sympatiserer med dem. I bransjen din betyr det at du kan bryte ned barrieren mellom bedriften din og kundene dine. Selv om Norge er et land preget av Janteloven, så liker vi historier om folk som har jobbet seg opp fra bunns til topps. Fra blakk til rik.

Det formidler at alt er mulig - også i våre egne liv. Det finnes mange nettsider hvor bedrifter forteller denne klassiske historien. Om at noen hadde mangel på ordnet økonomi. At all odds var mot dem. At de ikke visste hva de skulle gjøre.

At en horisontal stilling i rennesteinen nærmest var neste avtale på kalenderen, men som opplever å få plutselige bølger av inspirasjon skylt over seg. At denne gnisten av en idé ledet dem til å starte en bedrift, som med Internett henter kunder fra fjern og nær. Dette er en berusende historie som følger det klassiske plottet “fra-konflikt-til-løsning”.

Tenk for eksempel på Eva, sosialarbeideren som startet en liten veldedig organisasjon som samlet inn penger til trengende mennesker i lokalmiljøet sitt.

Sosialt arbeid på dette nivået er krevende og vanskelig. Underveis, mens hun fremdeles vokste seg inn i rollen som leder av organisasjonen, begynte alt sammen å overvelde henne.

Den følelsen forsvant en sen kveld på vei hjem fra jobb, da møtte hun en uteligger - en hjemløs kvinne, som tigget om hjelp.

Denne stakkars sjelen minnet veldig om hennes egen mor, og da gikk det opp for henne - dypt inne i hjertet. Eva forsto at organisasjonen virkelig var hennes kall, og hun trengte å gjøre alt hun kunne for å hjelpe de som trenger det.

Denne lille historien, om kvinnen som minnet om moren til Eva, kan gjøre nettopp det. Den kan hjelpe organisasjonen til å samle inn mer penger fordi folk vil relatere seg til henne, til organisasjonen og dens grunnleggende formål.



Historier fungerer godt fordi de er interessante og engasjerende. Du kan velge ut all slags tørr og kjedelig informasjon, og likevel bygge en historie som fremmer følelser av drama og interesse.

Det er derfor folk liker å se på TED Talks - du har sikkert sett dem, disse presentasjonene på Internett som mange ganger dreier seg om vanskelig og teknisk informasjon, men som er levende og engasjerende fordi den kobles opp mot en personlige historie.

Vi er alle naturlige historiefortellere innerst inne, men noen ganger er det vanskelig å finne historier som vil hjelpe en bedrift å bygge relasjoner, vekke følelser, og engasjere kunder - så la oss se på hvordan vi gjør dette.



10 typer historier

Hver eneste historie er unik, men alle retter seg etter et visst mønster.

Historier kan deles inn i visse kategorier. Hver og en kan brukes som mal for din personlige historie. I dette kapittelet får du se de ulike variasjonene og deres fordeler, slik at du kan velge hvilken som er viktigst for deg når du skal fortelle din egen historie.

1. Historien om deg
Historien om deg forklarer om bakgrunnen til hvorfor du gjør det du gjør. Den lille historien om sosialarbeideren er et eksempel på dette. Fokuset dreier seg om forandring. Om ting som handler om de viktigste øyeblikkene, der vi har gjort beslutninger som førte til gode endringer i livet vårt. Ofte handler det om at du har vært bekymret for noe, eller at du har hatt en opplevelse som lærte deg om viktigheten av en sak.

De avgjørende øyeblikkene kan beskrives som “veiskiller” i tidslinjen din. Det er disse veiskillene som skal ha fokus når du skriver historien om deg selv. En historie om deg selv følger et ganske så enkelt mønster: Utfordring > Valg > Utfall - og dette skal jeg forklare nærmere snart.

2. Historien om oss
Historien om oss handler også om at noen har fått et kall. At de brenner for en bestemt sak. Men i stedet for å fokusere på utfordringene og valgene til en enkeltperson, skal det fokuseres på fellesskapet i en organisasjon. Fokuset skal ligge på drivkraften som ledet et fellesskap til å ta affære.

Dette inkluderer verdiene, formålet og visjonen til dette fellesskapet. Verdiene eller målet som organisasjonen forfekter i historien om seg selv bør samsvare med publikums egne verdier. Det er først da denne typen historie fungerer effektivt. Publikum vil nemlig da føle at de er en del av fellesskapet i organisasjonen din.

3. Historien om oppstarten
Vanligvis har et firma en sped begynnelse, og akkurat det er et godt grunnlag for å fortelle en slik type historie. Du kan ha startet med et ganske så beskjedent budsjett, i et bøttekott av et kontor, med ingen andre ansatte enn deg selv. Derfra jobbet du deg gradvis oppover til å bli det firmaet du er nå.

Historie om oppstarten kan innebære det som skjedde før du grunnla firmaet, hvor du fremhever troen på det ville oppnå, erfaringene, og alle beslutningene som ledet til at bedriften ble etablert. Det viktige elementet i historien er det avgjørende øyeblikket da du forsto at dette var noe du bare måtte gjøre.

Gjennom en slik historie kan du belyse viktige momenter, samtidig som du understreker verdien du leverer til kundene og lokalsamfunnet. Du kan også formidle visjonen og verdiene som gjør bedriften din unik.

4. Historien om verdiene
En historie om verdiene forklarer hva du verdsetter og det du bryr deg mest om. Det er en beskrivelse av det øyeblikket da du forsto at denne verdien er en del av deg. Om den gangen du kjente at en spesiell dyd sto som en bauta dypt i hjertet ditt.

Dette kan komme fra en personlig erfaring, som ikke alltid er forankret i organisasjon eller bedriften. Det kan også være en ting du har lært fra ting du har arbeidet med før. Disse historiene kommer vanligvis ikke fra organisasjonen eller bedriften du jobber med for øyeblikket.

5. Historien om det du gjør
Du kan fortelle en historie om noe du har gjort personlig, eller noe organisasjonen har gjort. Det kan være om et minneverdig øyeblikk som oppsto mens du bisto en kunde med tjenestene dine.

Nøkkelen til denne typen historie er at det minneverdige øyeblikket, og erfaring du fikk ut av det, definerer hvordan du driver virksomheten din. Det kan dreie seg like mye om suksess, så som fiasko.

Disse historiene bør fortelles på en måte som gjør at leseren relateres seg til den. Leseren bør liksom selv føle erfaringen din gjennom historien. Den samme typen historie kan brukes til å fortelle hva du, eller organisasjonen, jobber med i sin helhet.

Den brukes til å forklare hvorfor organisasjonen gjør det den gjør, og hvilke visjoner og verdier den har. Likevel må du huske på at det er den personlige delen av historien folk vil relatere seg til.

6. Historien om din personlig visjon
Hver type historie-kategori så langt har handlet om fortiden eller nåtiden, mens “historien om din personlig visjon” omhandler fremtiden. Denne type historie maler et bilde for leseren, om muligheten for en attraktiv og ønskelig situasjon som ennå ikke er realisert.

Det forklarer om den fremtiden du håper å få til gjennom arbeidet ditt. Nøkkelen her er å male det bildet så levende som mulig, slik at det blir en fremtid som også leseren ønsker seg.

7. Historien om fellesskapets visjon
Historien om bedriftens visjon er egentlig den samme, men her dreier det seg altså om visjonen til en hel organisasjon, og ikke bare et individ. Dette er om den fremtidige situasjonen som organisasjonen håper å få skape. For eksempel kan et solenergiselskap, slik som Elon Musks selskap SolarCity, fortelle historien om en fremtid der vi lever på fornybar energi og ikke lenger er avhengig av fossilt brensel.

8. Historien om nederlag og suksess
Et plott om nederlag og suksess fungerer fantastisk i enhver historie. Med denne typen historie forteller du om noe i fortiden som du prøvde å få til, men med feiling og fiasko som resultat. Du forteller videre at du lærte av denne feilen, og fortsatte å prøve.

Et sted på veien, oppdaget du visjonen din (eller du fikk et aha-øyeblikk) som førte til suksessen du har i dag. Hvis du kan veve dette plottet inn med visjoner eller verdier som leseren har til felles med deg, da vil du ha en ekstremt overbevisende historie å markedsføre.

9. Historien om tap og seier
En annen kategori som likner på “nederlag og suksess plottet” er historien om tap og seier. Dette handler om noe i fortiden som føltes givende, og som bidro til å oppnå suksess. Men så gikk noe galt.

En opplevelse dukket opp og viste at det du holdt på med ikke var riktig for deg. Du mistet alt, for så å ende opp med å få enda mer. Et eksempel på dette kan være om en overstresset megler på Oslo Børs, som mister alt, for så å oppdage at sitt egentlige kall er å drive en blogg om hundeoppdrett og selge hundeleker i egen nettbutikk.

10. Historien om uforglemmelig kunde
En historie om en uforglemmelig kunde forteller om et bestemt møte. Nemlig om kunden som gjorde at du fikk et vendepunkt. Det kan dreie seg om en endring du gjorde, enten personlig eller profesjonelt, for å bedre møte kundens behov. En slik historie må lede tilbake til visjonen din og det du står for. Pass på at det ikke blir en historie full av selvskryt, om en eller annen fantastisk ting du har gjort for en kunde.


 


Din bedrifts historie

Det høres kanskje enkelt ut, men det er vanskeligere enn folk flest tror.

Det å skrive sin egen historie krever nemlig selvinnsikt og tid til refleksjon. I en stressende hverdag er de fleste av oss ikke flinke nok til å sette av tid til å reflektere særlig godt.

Hvordan starter du med selvrefleksjon hvis du ikke er vant til det?




Det handler om kontinuitet og øvelse. Du setter deg liksom ikke ned én enkelt gang, og finner ut av alt du trenger å vite. Det er flere måter å øve på selvrefleksjon - og dermed oppdage ting man trenger å vite for å fortelle historien sin. For eksempel kan du meditere. Gjøre yoga. Gå tur i skogen.

Du kan reflektere over livet sammen med gode venner, kanskje mens dere nyter lønningspilsen i lokalet til Hunsfos Bryggeri. Finn ting som gir deg god kontakt med det som rører seg på innsiden. En god metode for å få et bedre grep på hvem du er “bak maska” er å skrive en dagbok - eller en blogg om du vil.

For mange er det enklere å gjennomføre dette enn aktiviteter som yoga og meditasjon. Ved å skrive en dagbok/blogg kan du også automatisk bygge opp historien om bedriften din. De beste dagbøker (eller blogger) oppdateres på jevnlig basis. Du bør skrive noe daglig hvis det er mulig.

Hvis ikke du har mulighet til det, vil jeg at du skal se over kalenderen din og finne åpninger slik at du kan notere deg ned litt tanker. Prøv å få det til når du føler deg fokusert og har få distraksjoner rundt deg.

Øremerk tid hvor ingenting annet skal gjøres enn skriving. Finn et sted med så få distraksjoner som mulig. Sett telefonen i flymodus og lukk ned e-post, Facebook og andre sosiale media på datamaskinen. Spør folk i huset (eller på kontoret) om å la deg få være alene en stund, og lukk døren. Så kan du fokusere på bedriften din - og bare la ordene flyte.

Eventuelt kan du kan forfatte tankene dine på en mer fokusert måte ved hjelp av spørsmål som disse:

  1. Hva er årsaken til at du faktisk driver bedriften din?
  2. Hvordan samsvarer verdiene dine med det arbeidet du gjør?
  3. Hva slags visjon har du for livet ditt?
  4. Hvordan kobles denne visjonen opp mot arbeidet ditt?

Tenk på visjonen og erfaringene dine, og spør deg selv: "Hvorfor?" Prøv å avdekke årsakene til de beslutningene du har gjort, eller de skrittene du har tatt. Vurder hver store fiasko du har hatt. Hver opptur og suksess du har opplevd. Hver endring du har vært gjennom. Hver erfaring som førte til resultater, og som har innvirkning på hva du jobber med i dag.

Her er noen flere spørsmål som kan hjelpe deg i gang når du skal fortelle historien din:

Kan du snakke om det øyeblikket da du visste helt bestemt at du skulle gå for den karriere som du har i dag?

Kan du snakke om en hendelse (eller en situasjon) som var et viktig vendepunkt i livet ditt?

Kan du snakke om et prinsipp som du mener er grunnleggende for hvem du er, og hvorfor du gjør det du gjør?

Kan du snakke om en episode da en mentor, en lærer, en trener eller en forelder påvirket deg - og hvordan det bidro til hvem du er i dag?

Kan du snakke om en opplevelse som definerer årsaken til at du startet opp med det du gjør i dag?

Kan du snakke om en åpenbaring i din karrière (eller fra dagliglivet) som forsterket prinsippene dine - eller synet ditt på hva du gjør?

Strukturen på historien din

Når du har funnet frem historiene som er verdt å fortelle, må du strukturere dem. Uansett hvilken type historie du skriver, er det tre viktige elementer som skal inkluderes. Disse er at det handler om en utfordring, et valg du tar, og utfallet det fikk.

  1. Utfordringen. En uventet utfordring krever din oppmerksomhet.
  2. Valget. Du må ta en avgjørelse du ikke var forberedt på.
  3. Utfallet. Dette valget fikk et utfall som lærte deg en viktig lekse.

La oss se på et eksempel...

1. Se for deg at du eier et miljøbevisst firma som selger økologisk kaffe. Din utfordring var å finne ut hvordan du kunne selge høykvalitets kaffe uten å utnytte arbeiderne. Uten å skade miljøet. Uten å bruke tilsetningsstoffer og andre skadelige ingredienser.

2. På grunn av verdiene dine valgte du å gi slipp på en stor del av omsetningen og fortjenestemarginen. For deg ble det viktigst å kunne tilby noe du følte var det beste for kunden, og som lot deg sove med god samvittighet om natten.

3. Utfallet ble at du fikk en overraskende høy etterspørsel etter den miljøbevisste og sosialt ansvarlige kaffe-merkevaren din. Bedriften traff en kjøpevillig målgruppe og ekspanderte stort.

Her er et annet eksempel...

1. Du arbeidet som eiendomsmegler, men følte deg frustrert, for du oppdaget at salgsstrategien til kollegene dine ikke bare var ineffektiv, men faktisk også ikke helt etisk forsvarlig. Du funderte på om det ville være riktig av deg å bygge karrièren din i dette firmaet, eller om det kanskje kunne finnes et bedre alternativ. Din utfordring var å finne dette alternativet.

2. Etter en spesielt frustrerende dag, innså du at du rett og slett ikke klarte det lenger. Du hadde ingen andre valg enn å si opp, og starte ditt eget firma som skulle bygges på etiske verdier og supereffektive salgsstrategier.

3. Som utfall driver du nå et vellykket eiendomsmeglerfirma som setter kunders interesser først.

Hvis historien din innebærer en fremtidsvisjon, kan det ofte handle om en utfordring som du og resten av verden står overfor akkurat nå. Gjennom bedriften din gjør du en endring for å øke sjansen for et tiltenkt utfall, som samsvarer med din fremtidsvisjon.

Denne måten å fortelle historien på er spesielt nyttig for hjelpeorganisasjoner, eller andre organisasjoner som prøver å ha en positiv påvirkning i verden.

Elementer i en god historie

1. Vær spesifikk - Gjør historien din så spesifikk som mulig. Fortell leseren når og hvor ting har skjedd. Beskriv scenariet for dem. Bruk gjerne alle fem sanser for å skildre en mer realistisk historie.

2. Skriv for målgruppen din - Selv om du skriver om deg selv, er det faktisk en bestemt målgruppe du skriver for. Dette er den gruppen mennesker som har størst potensial til å bli din kunde. Se på de ulike historiene du har fra livet ditt, og finn den som er viktigst, mest emosjonell, og mest verdifull for denne målgruppen.

3. Akkurat passelig personlig - Samtidig som du prøver å gjøre historien din personlig, må du passe på at den ikke blir for personlig. Del fra livet ditt, men du skal ikke utlevere deg selv eller dine nærmeste. Du bør ikke ta med ting som kan støte eller fornærme leseren din. Gå gjennom historien etter at den er skrevet, og se etter ting som potensielt kan være utleverende.

For eksempel, hvis du er en tørrlagt alkoholiker kan det hende at du vil ha med dette som en del av utfordringen i historiens struktur. Da er det OK å dele et par ting du gjorde da var beruset, som for eksempel generell forsømming av familien din, eller gambling med pengene som egentlig skulle vært brukt til mat og gaver i jula. Men ikke bli for spesifikk med ting som virkelig er skummelt eller frastøtende.

4. Pek ut hovedpersonen - Enten det er deg selv eller noen andre, så må enhver historie ha en protagonist. Dette er hovedpersonen - og det er den folk vil identifiserer seg med og relaterer seg mest til.

I hovedtrekk:

Vær åpen om fortiden. Bruk livserfaringer. Dra frem noen gode ideer som kan presenteres for leseren. Tenk på sentrale personer som har påvirket måten du betrakter verden omkring deg, og det arbeidet du gjør i dag.


 


Fortell historien

Gjentakende fortelling av historiene på en autentisk måte...

...slik at potensielle kunder blir betalende kunder - det er hele poenget med historiefortelling for bedrifter. En historie er meningsløs hvis den aldri blir fortalt!





Den riktige historien for rett målgruppe

Som bedrift har du behov for å skrive mer enn kun én historie. Historiene du skaper kan beskrive ulike detaljer fra viktige deler av livet ditt, men felles for dem alle er at de påvirker hvem du er i dag.

Det viktige poenget med å ha flere historier, er at hver og en av dem skreddersys til å passe spesifikke målgrupper. Når du forteller dem i forskjellige format bør du nemlig alltid ha i tankene hvem publikumet er. For eksempel kan historien du forteller til potensielle forretningspartnere være annerledes enn den du forteller til kundene.

Den historien du forteller til eldre målgrupper kan være annerledes enn den du forteller til yngre målgrupper. Den du forteller til menn kan være annerledes enn den du forteller til kvinner. Den du forteller til folk som elsker skjærgården og grilling på Stokken, kan være annerledes enn den du forteller til folk som elsker fjellheimen og ørretfiske på Brokke.

Som du forstår kan historiene dine skreddersys til å passe veldig spesifikke målgrupper. For potensielle forretningspartnere og investorer kan du kanskje velge en historie som fokuserer på detaljene i livet ditt som gründer - for eksempel om forretningsutfordringer der du har tatt noen gode avgjørelser som førte til et bra utfall.

Du kan dele visjonen du har om forandringen du ønsker å gjøre i verden. I landet ditt. I hjembygden din. I nabolaget ditt her i Vennesla. Den beste måten å velge riktig historie for rett målgruppe er å skissere opp den perfekte kunden. Altså at du identifiser målgruppen som passer til historiene du skal fortelle - at du ser for deg typiske kunder som matcher det du selger best mulig.

Når du ser på hver av dem og har et klart inntrykk av hvem disse perfekte kundene er, og i hvilke målgruppe de hører hjemme - da er det enkelt å bestemme hva slags historie som vil være mest hensiktsmessig å fortelle. For hver målgruppe er det ting du bør vurdere når du forteller historien:

Hva tror folk om deg? Vil de stole på deg? Blir du sett på som en umiddelbar mentor og erfaren person?

Hvordan relaterer de seg til deg? Kjenner målgruppen seg igjen i deg? For eksempel, får folk du treffer på seminar en følelse av at dere har noe til felles? At dere har noe som knytter dere sammen?

Hvor godt kjenner de deg? Du bør fortelle en annen historie til folk som ikke kjenner deg i det hele tatt, enn den du forteller til de du allerede har et godt forhold til.

Hva slags interesser? Ta hensyn til målgruppens interesser.

Hvilke følelser? Uansett hva slags følelser du formidler, bør de være sentrale elementer i historien. Legg spesielt fokus på følelser om valget du tok og utfallet det fikk. Dette påvirker også valg av en protagonist, og hvordan denne portretteres.

Pragmatisk eller idealistisk? Lytterens filosofiske holdninger er viktig for hvordan de relaterer seg til en spesiell historie.

Hvilken utfordring kan de relatere seg til? Dette bør være den største utfordringen i historien din.

Hva forventer lytteren? For eksempel, hva forventer lytteren skal skje videre? Hvordan forventer de at historien slutter?

Du kan også lage ulike versjoner av historien i ulike format, én skriftlig utgave og én muntlig presentasjon - på podcast, på blogg, i animasjon, i infografikk, og en rekke andre formater. Den skriftlige versjonen kan være lengre og mer utdypende.

Husk at målgruppen skal være såpass spesifisert at de vil forplikte seg selv og lese den nøye. Men enten du forteller historien i skriftlig versjon eller på video, så må den være umiddelbart iøynefallende og fengende. På nettsiden din må teksten eller videoen struktureres og fremvises slik at den fenger leseren på få sekunder.

Altså, dikt opp hvem de perfekte kunde dine er og se dem for deg. Bruk ovennevnte ideer når du går i gang med å skrive flere historier, renskriv historiene du allerede har skrevet, og velg ut hvilke av dem som passer til riktig tid, riktig sted og riktig målgruppe - i riktig format.

Perfeksjonér historien din

Selv om det virker rart å snakke til deg selv, er dette noe du bør gjøre når du øver på å fortelle historien din. Lukk døren når du er alene på kontoret, hjemme på badet eller kjøkkenet, og fortell historien til deg selv. Det samme kan du gjøre mens du kjører bil til og fra jobb. Eliminer alle distraksjoner og fortell historien til deg selv.

Underveis noterer du bak øret alle ord og setninger som trenger endring og forbedringer. Når du føler deg komfortabel i fremføringen, og kjenner at historien begynner å høres naturlig og ekte ut, bør du prøve å spille den inn på video. Dette er pinlig for mange mennesker, men heldigvis noe man lett kommer over etter at man gjør det et par ganger.

Opptak hjelper deg med renskriving og perfeksjonering av historien. Det blir også fortere en vane å fortelle historien sin når du spiller inn og hører deg selv fortelle. Den enkleste måten å gjøre opptak av seg selv er med mobiltelefonen. Etter noen opptak kan du finjustere mer enn bare lyd, volum, kunstpauser og toneleie - du kan også finjustere øyekontakt og kroppsspråk.

Det viktige poenget med evaluering av opptaket er å sørge for at du ser og høres komfortabel ut når du forteller historien din. Du skal virke naturlig og omgjengelig, og ikke falsk eller tilgjort. En annen grunn for bruk av video er å forstå timingen av historien. En god historie skal fortelles på 1 til 2 minutter. Hvis det går for lang tid, vil du sannsynligvis miste lytterens oppmerksomhet.

Dette vil selvfølgelig redusere historiens påvirkningskraft, og dermed ha en lav frekvens på konverteringen av kunder - at færre potensielle kunder blir betalende kunder. Hvis du ønsker å fortelle en lengre historie, kan det være smart å klippe den opp i 1-2 minutter kortere historier som til slutt kan slåes sammen. Det setter deg i stand til å fortelle deler av historien, eller hele historien, alt etter hva situasjonen krever eller tiden tillater.

Fortell historien til riktig målgruppe

Når historien er velformet, naturlig og riktig timet, er det på tide å praktisere den foran et ekte publikum. Få den ut på nettsiden din, og send en anselig mengde trafikk av mulige kjøpere for å måle historiens effektivitet. Historien din er aldri helt ferdig. Du vil alltid finne måter å stramme den opp på, finpusse på den, eller gjøre den mer relevant. Ta alltid hensyn til tilbakemeldinger og kritikk etterhvert som folk hører/leser/ser historiene dine - og se etter forbedringsområder.

Husk at når du forteller historien din, må du starte med publikum. Tenk på målgruppen, den perfekte kunden, og posisjoner historien for dem. For eksempel kan alder, kjønn, og filosofiske holdninger til publikum påvirke hvordan du skreddersyr og fremfører historien.

Hvis du har en historie som involverer sykkelrittet Oggevatn Rundt, så vil detaljene i rittet være mer interessant for folk som faktisk trener og driver med sykling selv. Likevel er det sånn at altfor detaljert innhold kan bidra til at lytteren mister interessen - selv for dem med interesse for sykkel! I GründerMedia setter vi opp en strategisk plan for deling av historier på ulike plattformer som skape en fantastisk synergieffekt. Helt grunnleggende steder å dele historien din på er blant annet:

  1. På forsiden på bloggen din.
  2. På spesialtilpassede sider på nettstedet ditt.
  3. På “om meg-siden” på nettstedet ditt.
  4. På profilene dine i sosiale medier.

I dagens markedet må bedrifter ha et eget nettsted med 100% kontroll og eierskap. Et sted som lar deg fortelle hele historien din. Det holder ikke med generiske nettsider bygd opp på plattformer og servere du ikke har kontroll over - ihvertfall ikke hvis du vil markedsføre slik at du får besøk av nye potensielle kunder hver dag i bedriften din.

Tilpasning av historien for hver målgruppe

Det er smart å ta hensyn til publikum/målgruppen, ikke bare når du skriver og velger ut historiene, men også når du skal fortelle dem. Det er nemlig hensiktsmessig å justere historien litt for at den skal passe best mulig til enhver situasjon og ethvert publikum.

Du kan endre timingen, gjøre den lengre eller kortere, og legge kraftigere eller svakere trykk på visse deler av historien. Du kan gjøre små endringer på protagonisten (altså hovedpersonen), slik at han eller hun blir lettere å relatere seg til for målgruppen. For én og samme historie kan du understreke at hovedpersonen er en gründer når du forteller den til investorer, mens når den fortelles til potensielle kunder, kan du fremheve hovedpersonens rolle som far eller mor i en småbarnsfamilie.

Du kan endre detaljer i settingen, eller fremheve ulike aspekter av bakgrunnen din slik at historien passer publikum bedre. For eksempel kan du justere trykket du legger på din egen bakgrunn som gründer, slik at den ligner mer på bakgrunnen til en målgruppe som består hovedsaklig av interesserte og potensielle samarbeidspartnere. Som nevnt før, bør du lete etter ting du har til felles med målgruppen og introdusere dette i starten av historien.

Igjen, dette gjør budskapet du formidler mer relaterbart, noe som vil gi det mer påvirkningskraft, og videre føre til mer engasjerte lyttere. Andre detaljer i historien kan inkludere tall, statistikk, eller teknisk sjargong. Eksakte pengesummer kan være mer effektivt når du forteller en historie til mulige forretningspartnere.

Eksempelvis, hvis du jobber i en hjelpeorganisasjon og forteller en historie om katastrofehjelp, vil tall som viser skadeomfanget gjøre det mer effektivt. Hvis du forteller historien til en målgruppe med høy grad av teknisk kunnskap, bør du bruke deres “nerde-språk” eller sjargong.

Aller viktigst er det å sørge for at du er komfortabel med å fortelle historien før du begynner å justere og tilpasse den til ulike målgrupper. Prosessen med å skrive og fortelle ulike personlige historier vil bli lettere når du fortsetter å øve ved enhver anledning du kommer over.

 

BLI SETT, HØRT OG LEST

Når du har skrevet din personlige historie, strukturert og øvd den inn…

...da er det på tide å binde den opp mot markedsføringen. Det du nå har lært om historiefortelling bør brukes aktivt i bedriften din. Nye historier bør skrives. Gamle histories bør pusses og justeres kontinuerlig. Øv på historien din hvor enn det er mulig, og følg godt med på lytterens reaksjoner.

Du strammer opp historien der det er nødvendig, og sletter de delene som føles unødvendig å ha med. Legg til detaljer for å gjøre den mer effektiv. Du vil sikkert oppdage at du har flere historier å fortelle som er vel så viktige som det å forklare hvem du er og hvilke verdier du står for.



Vi har tatt for oss de fire punktene for proff markedsføring for bedriften din:

  1. Viktigheten av historier, samt hvorfor du trenger å identifisere og jobbe med din egen.
  2. De forskjellige typer personlige historier som er vanlig å bruke, og hvordan du velger den som er riktig for deg.
  3. Hvordan du skriver din egen personlige historie, slik at den kommuniserer hvem du er til andre på en interessant, autentisk og effektiv måte.
  4. Hvordan øve på historiefortelling og justerer for ulike målgrupper.

Du vet nå at det å skape en personlig historie handler om mer enn kun å promotere seg selv eller bedriften din. Det hjelper deg å identifisere hva som er viktig for deg, og videreformidle disse verdiene til andre mennesker. Denne nye kunnskapen din om historiefortelling for bedrifter har forhåpentligvis belyst litt bedre hvem du er og hva du vil.

Det hjelper deg nemlig å formidle budskapet på en autentisk måte, noe som videre vil skape nær kontakt mellom deg og dine potensielle kunder. Denne kontakten er selve limet som bidrar til økt konvertering av potensielle kunder, slik at du får flere og flere betalende kunder.

Personlig historiefortelling bygger en lojal kundebase mye mer effektivt enn noen annen form for markedsføring. Når historien din er på plass, kan den fortelles i ulike format via mange forskjellige kanaler. Tekst, bilder, lyd, video og animasjon kan spres ut og treffe den målgruppen som passer aller best for bedriften din - og slik kan du selge mer og tjene mer penger.

Nå som jeg har fortalt deg om de store linjene i personlig historiefortelling for bedrifter, mener jeg du kan du gå i gang med å skrive dine historier og selge mer enn noensinne. Den neste utfordringen din blir å markedsføre historien på de riktige stedene, blant annet på din egen hovedkanal - et nettsted designet for å sette bedriften og historien i et mest mulig flatterende lys.

Publisert på
Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.