Hvem er Thomas Aagesen





Thomas aagesen - Interaktiv Designer og Online Markedsfører

I tilfelle du lurer på hvem jeg er...

...og hvorfor i all verden jeg er kvalifisert til å lære deg hvordan bedriften din kan få flere kunder og selge mer via Internett...


Interessen for teknologiens muligheter startet allerede i barneårene på 80-tallet. Min far var blant de første som kjøpte datamaskin den gangen. Omstendigheter ville ha det til at jeg ikke "fant kallet" før jeg studerte til ingeniør som 28-åring. Blakk og langhåret startet jeg en 10 års periode som praktiserende webdesigner og online markedsfører, og er i dag en som virkelig kan dette faget - og vet hva godt interaktivt design er.

Oppturer og nedturer kom i fleng etterhvert som jeg testet ut tekniske løsninger og kreative strategier. Jeg forsto raskt at Internett kan jobbe 24 timer i døgnet for bedrifter som tar det i bruk, for det gikk ikke så lang tid før jeg fikk solgt mine første produkter fra måten jeg designet nettsider, posisjonerte produkter, og skaffet potensielle kunder på.

Som en av de beste i bransjen sendte jeg mer klikk og salg til et stort internasjonalt konsern i 2012, mer enn det noen andre digitale markedsførere klarte - noe som er en god historie for en annen gang. I kjølvannet av det jeg har lært gjennom årene hjelper jeg i dag lokale firmaer over hele Norge.

I rollen som "Netthandel-gründeren", som Vennesla Tidende har kalt meg, vil jeg se til at lokale bedrifter over hele Norge får sin del av alle milliardene som brukes på nett hvert år. Jeg har teft, kunnskap, erfaring, kontakter, verktøy, og ikke minst pågangsmot som kreves for å hjelpe bedrifter med synlighet og salg på nett.


La meg understreke dette poenget litt tydeligere: I skrivende stund tikket det nettopp inn enda et nytt salg på 1994,- kroner i en av nettbutikkene jeg drifter for en av kundene mine.  Det at du leser min blogg, kan bety at det snart er din tur til å tjene penger på Internett.



Min Spede oppstart som online markedsfører

Hvordan du bygger en online tilstedeværelse for den lokale bedriften din...

...som hjelper deg å selge produkter og tjenester selv om du er midt i påskerallyet på vei til hytta på Hovden.


Mørket har senket seg over Hunsfos Næringspark. Hver andre time slår lysene seg av i hele det gamle verkstedbygget til den nedlagte papirfabrikken. Det er her jeg sitter nå, på kontoret mitt. Tanken bak denne artikkelen er å utlevere meg selv - og formidle hva jeg gjør for lokale bedrifter.

Jeg har vært ute i korridoren to ganger allerede, og må snart ut en tredje gang for å slå på lysene igjen.  Det gir en god pekepinn på hvor sent på kvelden det er - og det at mørket har senket seg er en ganske bra metafor for en del ting som skjer i næringslivet, ikke bare i Vennesla hvor jeg har kontor, men over hele Norge.

Vi står foran en enorm utfordring - men at du er leser av min nettside nå kan være din billett til å skaffe mer kunder og selge mer enn du noen gang har gjort. Jeg håper å formidle viktigheten av å ta affære straks du skjønner alvoret av situasjonen i markedet.

En ny kopp kaffe er hentet fra maskinen i fellesarealet, og jeg stirrer ned i den svarte koffeinen. Jeg trekker pusten og ser over på veggtavlen med alle tallene jeg har notert ned. For en stund siden satt jeg meg ned med kalkulatoren og Norsk e-Handelsrapport, og regnet på statistikken rundt all handel som har skjedd på Internett de siste årene.

Tallene skremmer meg, men gir samtidig håp - og litt tilfredsstillelse fordi jeg har forutsett dette i mange år. Det jeg fant ut med kalkulatoren ga meg likevel et aldri så lite hakeslepp. Fremskrittene innen kjøp og salg på Internett skjer i mye høyere tempo enn jeg først antok. Alle forretningsplaner gjennom alle tider er i ferd med å bli foreldet.

De gikk i stor grad ut på dato i det øyeblikket våre yngre generasjoner, som har vokst opp med Internett, skaffet seg kredittkort. Jeg bor altså i Vennesla, og det er ei bygd med over 1000 registrerte bedrifter. Hva tror du hundrevis av disse Vennesla bedriftene har til felles?

Svaret er tapt fortjeneste. Våre lokale bedrifter er smertelig klar over handelslekkasjen, der venndøler i alle år har lagt igjen altfor mye penger utenfor bygda. Et litt nyere fenomen er handelslekkasjen på Internett. Den lekkasjen vokser i høyt tempo.

Grovt regnet, så viser kalkulatoren at venndøler kjøpte for omtrent 250 millioner kroner på Internett i 2017. En stor andel av disse pengene ble brukt på produkter og tjenester som er mulig å skaffe seg lokalt i Vennesla. For eksempel brukte venndølene 14 millioner kroner på sko og klær i Internettbutikker som er eid av bedrifter utenfor bygdas grenser.

Perlemor, butikken til min avdøde bestemor, er mer enn en ren gullsmed i dag - men den har foreløpig ikke en egen nettbutikk. Mona Olsen som overtok driften etter bestemor selger også klær der nå - og jeg er sikker på at hun og alle andre butikker i Vennesla sentrum ville likt å få et kakestykke av de 27 milliarder kronene som nordmenn brukte på varer og tjenester i fjor.

Bestemoren min var en smart dame når det kom til forretning og penger - og jeg liker å tro at hun ville vært fremoverlent og tatt sin lille del av de milliardene. De butikkene som ønsker å forsyne seg av denne kaka må ta hensyn til visse parametere - og her fra kontoret til markedsføringbyrået mitt, som jeg har døpt GründerMedia, er målet å hjelpe lokale bedrifter med disse parameterne for å skaffe flere kunder og mer inntekt til bygda.

Handelslekkasjen lar seg selvfølgelig ikke stoppe - og konkurranse i markedet er uansett bare sunt. Dette er likevel et evigvarende tema for oss venndøler. For mye penger går tapt unødvendig, men det er mulig å sette Vennesla i en situasjon hvor både venndøler og folk utenfor bygda begynner å kjøpe mer fra lokale bedrifter. Det gjelder å ha mot til å satse.

Akkurat som store aktører gjør i Oslo, så kan lokale butikker i små bygder over hele Norge (som Vennesla) settes på det digitale kartet og tiltrekke kjøpere fra hele landet. For når vi gjør tingene riktig kan små lokale butikker stå på lik linje som de store selskapene. Vekstpotensialet i bygdenorge er enormt!

Vi kan posisjonere oss på Internett, etablere oss på de ulike plattformene, og forberede oss på å ta imot horden av kjøpeklare ungdom som ikke har levd uten at Internett har eksistert. Millennium-generasjonen er nemlig allerede blitt voksen - og flere generasjoner er selvfølgelig på vei inn i voksenlivet. Det som er felles for enhver voksen nordmann er at vi alle sammen er på jakt etter produkter med våre VISA-kort og Vipps-apper.

Uansett om du er rørlegger, advokat, tannlege, byggmester, forsikringsagent, konsulent, terapeut eller klesbutikk - pass deg for å ikke bli oversett i markedet om kort tid! Se til at den online tilstedeværelsen din samsvarer med det de nye generasjonene forventer. Jeg vil vise deg hvordan lokale bedrifter kan innta en profesjonell posisjon i den moderne verdens måte å drive handel på.

Med den raske overgangen til bærbare enheter, slik som smarttelefoner og nettbrett, bruker nordmenn Internett til langt mer enn å se på morsomme Youtube klipp. For ikke veldig lenge siden måtte vi sette oss ned med en stasjonær eller bærbar datamaskin for å bruke Internett.

Ikke nå lenger. Vi venndøler, som alle andre nordmenn, er online hele tiden - selv når vi fysisk besøker Butikkhuset har vi mobilen med oss og sjekker priser online mens vi sammenlikner med butikkprisene. Den mobile tidsalderen har endret spillereglene for bedrifter. Dette omfatter like mye lokale bedrifter som store nasjonale konsern - og like mye dem som allerede er på Internett, som dem som kun foreløpig har fysiske butikker.

Slik situasjonen utvikler seg må enhver business ha riktig form for online tilstedeværelse, i hvert fall hvis du ønsker å ha troverdighet blant fremtidens kjøpere. Det er nemlig et faktum at flere og flere venndøler tar frem mobilen for å sjekke om de kan stole på bedriften din.

Derfor kan ikke Vennesla bedrifter lenger feie under teppet at et voksende antall kunder bruker Internett for å finne leverandører av varer og tjenester.  Det er de bedriftene som generere oppmerksomhet med god match på kundens behov og personlighet som blir vinnerne i markedet, men kun hvis de også har en bekvemmelig online handleprosess på plass.

Konklusjonen er enkel: Du må få bedriften din på Internett så fort som mulig. Det spiller egentlig ingen rolle om du har en lokal merkevare som har gått i arv fra en generasjon til den neste - for selv om du har en solid merkevare kan det fort skje at en teknologisk kyndig konkurrent i det lokale markedet overgår deg. Nettopp så kraftfull er sammenhengen mellom en online tilstedeværelse og en lokal bedrifts levedyktighet.

Derfor skal du få bedriften din på nett så fort som mulig, men først må du forstå at det er én riktig og én feil måte å gjøre det på. Eller én smart og én idiotisk. Det er altfor mange bedrifter som tar i bruk Internett på impuls, uten strømlinjeformede kampanjer og et godt oppsett mellom de ulike plattformer som finnes der ute.

De har egentlig ikke har en plan eller en klar idé om bruken av tilgjengelige metoder og strategier. Sånn sett har dette uttrykket sjeldent vært mer passende: Det å ikke ha en plan for å lykkes, er det samme som å ha en plan for å mislykkes! Det å la tilfeldighetene råde ender som regel opp med at man kaster bort en masse tid og penger.

Uten en plan vil du ha lite å vise til etter all investeringen. Som lokal ekspert på online markedføring er målet mitt at din bedrift skal maksimere avkastningen på en investering i online tilstedeværelse, og da mener jeg at ditt beste kort er å følge rådene jeg deler på dette nettstedet slavisk (start med steg 1) og/eller ta kontakt med undertegnede for hjelp slik at du raskest mulig får det driftsresultatet du drømmer om.

For her jeg sitter på Hunsøya skal jeg være akkurat den hjelpen du trenger for å få din bedrift på Internett, enten du bruker informasjonen jeg deler på egen hånd eller kontakter meg for mer hjelp. Jeg skal uansett gjøre mitt beste for å ruste deg opp til å ta smarte avgjørelser i alt som handler om business på Internett, slik at fødselen til din online tilstedeværelse skjer så smertefritt som overhodet mulig.

Internett er et landskap det er lett å gå seg vill i. Det er mange som gjør ting vanskelig for seg selv. Hvis du er som typiske bedrifter flest, så ønsker du å ta godt vare på kapitalen - du ønsker å få maksimalt igjen for hvert øre du bruker i en online investering. Jeg vil gi deg rammeverket som lar deg sette sammen en vinnende og kostnadseffektiv strategi.


Mitt bidrag til din bedrift

For lenge siden i en annen galakse...

Kontoret mitt er “pyntet” med actionfigurer - blant andre er Ironman a.k.a Tony Stark strategisk plassert med et årvåkent blikk, og har stålkontroll over hele skrivebordet mitt. Det er helt i orden å si at jeg er en nerd. For å starte historien min på riktig måte som den nerden jeg er, så ble frøet til dette nettstedet sådd for mange år siden i en tid som var ganske annerledes enn det dagens samfunn og marked er - det føles nesten som om det var i en annen galakse langt, langt unna…



Frøet falt i jorden før Internett ble introdusert for allmennheten da Microsoft Windows 95 kom på markedet. Min far "investerte" nemlig en god slump penger i en revolusjonerende datamaskin fra datidens store teknologifirma som het IBM - og her begynner historien min.

Jeg var helt oppslukt av alle mulighetene som denne maskinen symboliserte. Allerede som 9-åring ante jeg hva den kunne bety for fremtiden. En helt ny verden åpnet seg opp mens jeg satt foran skjermen og lærte DOS, et tekstbasert operativsystem. Mens jeg skrev kommandoer på tastaturet og fikk maskinen til å gjøre enkle oppgaver, dukket en veldig spesiell tanke opp i hodet mitt.

"Ved å trykke på tastene i riktig rekkefølge kan jeg skape noe folk vil ha - noe som hjelper dem å løse et problem."

Med tanke på alderen min definerte jeg datamaskinens muligheter ganske så kreativt, og en smule uortodoks - tross alt var jeg bare 9 år. Ingen av mine jevnaldrende forsto hva jeg mente når jeg forklarte dem filosofien.

Jeg husker alt sammen veldig godt, og tanken på datamaskinens muligheter har fulgt meg helt siden 80-tallet. Karrièren for unge lovende Aagesen var åpenbar. Studier, kurs, yrker og livserfaringer hadde en rød tråd, og korrigerte meg alltid inn mot det som 9-åringen i meg drømte om:

“Å trykke på tastene i riktig rekkefølge.”

Men hva ville denne rekkefølgen min bestå av? Jeg forsto at kompleksiteten i det jeg ville oppnå krevde tid og innsats. Gjennom årene har bøker på bøker, kurs etter kurs, jobb etter jobb, og markedsføringsprosjekter i fleng pent inntatt sine tilmålte gigabytes på harddisken mellom ørene mine.

I de små grå har jeg lagret all slags rart fagstoff som er viktig i mitt daglige virke i GründerMedia - markedsføring, salg, psykologi, filosofi, webdesign, e-handel, foto, film, droneflyging, tekstforfatting og annen kreativ innholdsproduksjon - alt mulig som kreves av en god online markedsfører.

Jeg sluker fremdeles alt som rører seg i disse fagfeltene med glede. Det er viktig for å kunne kle meg med den rollen jeg har i dag - en lokal ekspert i online historiefortelling og digital markedsføring. I dag skjønner de aller fleste hva jeg mener når jeg prater om datamaskinens muligheter. Eller rettere sagt, teknologiens og Internetts muligheter.

Vi kan nemlig trykke på tastene i riktig rekkefølge og skape en historie gjennom design, tekst, bilder og video for å formidle et budskap til markedet. Jeg brenner for dette - å bruke teknologi til utforming av historier som hjelper både bedrifter og kundene deres til å få det de vil ha. Det er nettopp slik jeg som barn ante at framtiden skulle bli! 30 år senere jobber altså den fascinerte 9-åringen for at lokale bedrifter formidler seg selv og sine produkter på markedet med maksimal eksponering.

Hva betyr det? Hva gjør jeg egentlig? Vel, la oss si at bedriften din ønsker mer kunder og økt salg. Så leier du meg inn for å løse oppgaven. Hva forventer du skal skje? Du forventer at jeg implementerer systemer, strategier og taktikker for synlighet og kunde-konvertering, og utfører dette for firmaet ditt for et mindre beløp i dag, slik at firmaet ditt tjener et større beløp i morgen. Alt dette starter med historien din!

Den historien som treffer målgruppen din midt i hjertet. Du kan treffe folk i hjertet mens du forteller historien din via tekst, bilder og video på Internett, like mye som du kan i et foredrag, på telefonen, eller ansikt til ansikt i butikken din - og første steget for suksess på Internett er å lære deg alt du trenger å vite om historiefortelling for bedrifter. La meg avslutte denne introduksjonen av meg selv med å si at folk besøker Internett av to årsaker:

  1. De har behov for en  løsning på et problem.
  2. De har behov for underholdning.

Det koker ned til menneskelig behov. Folk trenger brød og sirkus. Min såkalte “riktige rekkefølge” er å hjelpe din bedrift med det førstnevnte, nemlig å løse dine kunders problem gjennom god historiefortelling. Når denne prosessen gjøres grundig vil du også kunne underholde de potensielle kundene som besøker deg - samtidig som du løser et problem for dem.

Hva kan du forvente av å implementere min erfaring og kunnskap i bedriften din? Svaret er flere kunder og mer salg - og det hele starter med å bli bedre historiefortellere. Bygda vår oser av historie. Store og små, felles og personlige, morsomme og alvorlige - det finnes alle slags historier i lokalmiljøet som fletter seg inn i hverandre og utgjør minnene våre...

...og ikke før vi blir eldre forstår vi at historiene som skapes daglig er selve livet.

Publisert på
Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.