Nettsted for bedrifter

 

Hvordan få Et synlig nettsted for bedriften din, som generer flere kunder og mer salg...

Det begynner å bli en del år siden...

...men jeg glemmer aldri første gangen jeg testet ut strategiene som denne artikkelen handler om - strategier som gjorde at jeg begynte å få jevnlige 300 kroners provisjoner av en amerikansk bedrift.

Jeg glemmer heller aldri første gangen jeg fikk provisjon på syv tusen kroner for å ha brukt denne kunnskapen til å selge et medlemskap til ei dame i Australia.

Friskt i minne har jeg også første gangen en klient betalte meg 30 tusen kroner, pluss provisjon for hvert salg bedriften hans fikk fra noen spesielle markedsføringstrategier jeg implementerte hos ham.



Hvordan er dette mulig?

Det handler om å ha en klar visjon om hva man vil, og deretter bruke tidsaktuelle systemer tilrettelagt for din bransje i dagens marked. I korte trekk handler det om å bygge og bruke strategier for å hente ut alt godt som markedsføring på Internett kan tilby.

Internett har nemlig gitt oss valgmuligheter, og lokale bedrifter har ikke lenger råd til å bare se på at resten av verden utnytter dette rått og brutalt. De må selv bli synlige og attraktive aktører i sine nisjer! Nå tenker du kanskje at du må få bedriften din ut på Internett brennkvikt.

Jeg forstår deg godt, men det er et problem - for hvis du gir etter for følelsen av hastverk vil det oftest oppstå en eller annen feil. Du vet, slik utfallet av impulsive beslutninger ofte tenderer til.

“Hvis vi ikke klekker ut en god plan for å lykkes, så har vi ut en plan for å mislykkes.”

Det er veldig lett å miste masse penger, og ikke minst et hav av tid, når en bedrift skal ut på det store åpne Internett-landskapet. Det finnes en drøss av folk som står klare med vidåpne lommer for å ta pengene dine. Pass deg for aktører av ymse karakter skummer gjerne fløten underveis, mens du hopper fra det ene til det andre på leting etter det du vil oppnå.

Det er ikke uvanlig at et prosjekt som opprinnelig ble anslått til å bare koste noen få tusen kroner, ender opp med å koste opp mot hundre tusen kroner. Det verste av alt - i noen tilfeller møter ikke den endelige løsningen de kravene og målene som bedriften opprinnelig ønsket seg.

For å  unngå unødvendig drama og problemer, må du være klar over målene dine. Hvis du bor i Vennesla slik som meg, så anbefaler jeg at du tar deg en tur ned på Hunsøya og setter deg ned med en kaffe på Fabriken - og kjemp imot trangen til å velge tilfeldig og vilkårlig blant webdesignere for å få en nettside på plass fortest mulig.

I stedet, mens du sitter i med kaffen, skal du rolig tenke gjennom hva slags funksjoner en online tilstedeværelse er ment å ha for bedriften din. Du må metodisk og systematisk avklare hva disse funksjonene skal være. Disse vil nemlig diktere din bedrifts større mål. Dette er veldig viktig for valgene du skal ta angående webutviklingen, de sosiale mediene, og markedsføringskampanjene.

Hvis du er usikker på hva slags funksjoner og formål nettstedet ditt skal ha, kan du faktisk ende opp med en helt feil online tilstedeværelse. Hvis det bare var så enkelt og ufarlig som å kaste bort et par tusen kroner her og der, eller et par uker her og der! Dessverre kan det faktiske skadeomfanget kan bli mye verre enn som så.

Hvis du trår feil i starten kan du sette i gang en rekke hendelser som kan skade bedriften, ikke bare på nettet, men også i det lokale markedet. Dette er alvor! For hvert minutt du investerer på prosessen som skisseres i resten av innlegget, jo mer tid og penger vil du spare i utviklingen av din online tilstedeværelse.

Skal du kun betjene det lokale markedet?

Bedrifter som selger produkter og tjenester til lokalt markedet kan være blindet av det vi kaller et “begrensende tankesett” - hvor de innbiller seg at det er et tak på hvor mye en lokal bedrift kan vokse. Det er vanlig å tenke at man kun kan betjene det samme gamle lokale markedet.

For din bedrift er det viktig at du på dette stadiet skiller mellom hva du antar og hva du faktisk vet.

Er du ute etter å vokse lokalt?

Er du sikker på at du er fornøyd med dagens salgsvolum i bedriften din?

Ønsker du å utvide horisonten og selge i flere kommuner?

Kanskje du ønsker å betjene et større regionalt område, bestående av flere fylker, eller hele Norge?

Den bedriften i din bransje som velger å satser hardt på Internett kan oppnå disse tingene. Enten gjør din lokale bedrift dette der du bor, ellers så gjør bransjekollegene dine fra hele Norge dette - og ekspanderer inn i markedet ditt. Handelslekkasjen er i ferd med å endre seg, og det blir mye enklere å tette den igjen.

Du må være klar over dette. Mange lokale forretningsfolk antar at de ønsker å vokse, men har i virkeligheten en uklar idé om hva deres fremtidige geografiske rekkevidde vil være. Det gjør ikke vondt å tenke stort. Du kan bygge et nettsted som har mulighet for å gjenspeile ambisjonene uansett hvor store de er.

Du må huske at det er enklere å trappe ned, enn det er å prøve å skalere opp - hvis det tekniske systemet du har opprettet inneholder flaskehalser. For ytterligere å klargjøre de fremtidige målene dine om ekspansjon, bør du vite svaret på disse to:

  1. Hva er de kortsiktige målene mine?
  2. Hva er de langsiktige målene mine?

Disse spørsmålene er viktige når du kan skalere din online tilstedeværelse riktig for fremtiden, selv for deg som “bare” driver en frisørsalong i handlegaten. Det er nærsynt å tro at den nåværende tilstanden for lokale bedrifter vil bestå i omtrent samme skala, og innen samme geografiske område, i årene som kommer.

Når du har en klar idé om hva dine mål er, og hva anslagene for veksten din er, vil neste skritt være å se på skalerbarheten. Hvis du er 110% sikker på at du ikke ønsker å bli en regional eller nasjonal aktør i fremtiden, så kan du droppe integrering av systemer for skalerbarhet i din online tilstedeværelse.

Dette er en veldig stort beslutning, fordi hvis du dropper dette og ombestemmer deg, kan det bli vanskelig og dyrt å gjøre en snuoperasjon. Likevel, det å bygge inn skalerbarhet etter at du har begynt å bygge en online tilstedeværelse er ikke umulig.

Men det kan by på forskjellige flaskehalser fordi mange strukturelle beslutninger allerede er fastsatt. Som du nå skjønner, er det veldig viktig at du på dette stadiet tenker bredt - og drømmer så ambisiøst som mulig.

Flere nettbutikker og digitale knutepunkt kommer der du bor

Avhengig av hva slags bedrift du har, må du vurdere om du skal bruke din online tilstedeværelse som et utsalgssted - altså at den fungerer som en nettbutikk. Eller om den skal fungere som et knutepunkt for bedre kundekontakt, noe som fører til flere salgstransaksjoner - med andre ord at du bruker nettstedet for å tiltrekke et større marked, og generere flere kunder og mer salg.

Det beste av alt - enten du velger å bygge ut en nettbutikk eller et digitalt knutepunkt, så er bedriften din åpen for kundekontakt og salg på Internett 24 timer i døgnet, syv dager i uken. Se for deg at du setter deg i kontorstolen tidlig på onsdag morgenen, og ser over eposten mens du tar en sipp av dagens første kaffekopp.

Blant alt kaoset i innboksen din ser du en ny ordre, og oppdager at noen har bestilt av deg midt på natten. Jeg kan love at følelsen av å tjene penger mens du sover er ubeskrivelig god. Når det er sagt, så trenger ikke enhver bedrift å utnytte komplette løsninger for e-handel og transaksjoner på Internett.

Enkelte bedrifter trenger bare et “online visittkort”. Med andre ord, kanskje du bare ønsker å bli funnet på nettet, der relativ statisk informasjon om din bedrift alltid er tilgjengelig for potensielle kunder. Når du har oppnådd dette er behovet ditt egentlig oppfylt - men du må være klar over disse to funksjonene. For du tenker kanskje:

"Jeg trenger egentlig ikke å generere salg på Internett. Det kan jeg gjøre i butikklokalene mine... I møter... Eller på telefonen.”

Det har jo fungert i alle år det, men du må ha et åpent sinn om at Internett endrer spillereglene nå, og innse at Internett er f l e k s i b e l t - der mange salgsrelaterte oppgaver kan gjøres tilgjengelig for kundene på nettstedet ditt.

Blant annet er det vanlig med system som tar imot timebestilling, eller system som henter informasjon fra kundene dine slik at de kan betjenes bedre når de møter personlig opp i din fysiske butikk. Så ikke bare anta at du kun trenger en statisk nettside uten spesielle funksjoner.

Selv om nettsiden din ikke skal gjennomføre salg på nettet eller ta imot betalinger, bør du ikke automatisk konkludere at du kun trenger et online “visittkort”. Nei, tenk bredere! Vil bedriften din dra nytte av å motta informasjon fra kundene dine slik at du kan generere flere salg?

Hvis ja, så du er ute etter å drive salg på nettet. Dette innebærer kanskje ikke system for den faktiske transaksjonen, men disse funksjonene er salgorienterte - og da trengs det høvelig et system bygd inn i nettsiden som kan aktivere slike funksjoner.

Det er for eksempel plass til en drøss av nettbutikker i Vennesla der jeg bor, og akkurat som blåbærene i skogen venter på å plukkes, ligger det digitale markedet klart for å høstes - og det må gjøres nå, ellers gjør konkurrentene dine det.

Et enkelt online visittkort

Du trenger kanskje ikke salgorienterte systemer. Kanskje du bare ønsker å publisere lunsjmenyen din, åpningstidene, og veibeskrivelsen - slik at kundene finner deg. Hvis dine behov er såpass enkle at du bare ønsker å dele en viss type forutsigbar informasjon, som ikke er dynamisk og endres med tiden, da holder det å sette opp et online visittkort.

Selv om det er en “enkel” løsning, kan det gi god avkastning for din lokale bedrift hvis det gjøres på rett måte! Hvorfor? Fordi det gir troverdighet til bedriften din. Det gir deg også muligheten til å sette sammen en online portefølje som potensielle kunder kan være interesserte i. Forbrukerne kan i tillegg vurdere produktene eller tjenestene dine, slik at nye potensielle kunder kan gå direkte til nettstedet ditt der du engasjerer med innhold som du selv har kontroll over.

Dette har enorm verdi - for du ønsker vel ikke å skape en merkevare som andre mennesker har direkte tilgang til, men som du ikke har kontroll over? Det er det verste som kan skje. Du ønsker ikke at merkevaren skal være definert av tredjeparter. Men det er nettopp det den blir hvis du ikke får deg en god online tilstedeværelse hvor du styrer informasjonen. Du ønsker å ha en hånd på roret og aktivt styre skuta, der du definerer og former merkevaren din, enten det er online eller offline.

Valg for fremtiden

Nå som du har et klart bilde på de to store funksjonene, nettbutikk og online visittkort, kan du ta et valg om hvilken tilnærming som er gjeldende for din virksomhet. Ikke bare hvilken tilnærming som gjelder for nåværende status i bedriften, men også hvilken tilnærming som matcher målene dine i overskuelig fremtid.

Du må gjøre et valg for bedriften din. Kanskje du driver en butikk med et behov om å fortelle folk hvor du er i dag, mens på sikt kan du kanskje se for deg å ta i mot bestillinger på Internett? En dag ser du kanskje for deg at hele handelen og transaksjonen foregår på nett? Ta dette med i planen, fordi som jeg nevnte er det enklere å skalere ned enn å skalere opp. Gjør det enkelt - inkluder viktige tekniske funksjoner på et tidlig tidspunkt.



Lokale ambisjoner

En stor årsaken til at de lokale bedriftene ikke tjener nok penger...

...kan spores tilbake til mangel på klarhet. Folk som eier og driver bedrifter er noen ganger rett og slett ikke klar nok på hva målene er. Det er egentlig ikke overraskende, for det meste av tid og krefter brukes på å utføre virksomhetens primære drift.


Det går ofte på bekostning av sekundære ting i bedriften, men som også er viktig å gjøre. Sluttresultatet er likevel det samme i hele Norge - fra Lindesnes (via Vennesla der jeg bor) til Nordkapp: Bedrifter sliter med inntjeningen. Om bedriften skal leve opp til sitt fulle potensiale, så må du være klar over målene dine. Her er noen viktige punkter du må huske på når du finjusterer listen over mål du vil oppnå med tilstedeværelsen på nett.

Innvirkningen som Internett har på bedriften din

Det første du trenger å tenke på er nettoeffekten av en online tilstedeværelse for bedriften. Det finnes en hel haug av mål som kan være interessante å vurdere, blant annet disse:

  • Få opp salgsvolumet gjennom en bredere målgruppe?
  • Mersalg gjennom kampanjer med nøyaktig målretting?
  • Økt salg gjennom bedre produktopplæring via nett for kundene?
  • Spare tid og få høyere inntekt via online salgs- og kjøpsprosesser?
  • Etablere solid lokal online merkevare for troverdighet i mobil tidsalder?

Hvis du eier en typisk norsk bedrift er sjansene temmelig store for at du ønsker minst to av disse. Men det finnes ikke bare ett riktig svar - og det er kun du som virkelig vet hva som er fornuftig i din bedrift og dens spesielle nåværende omstendigheter. Det er derfor viktig å være så klar som mulig på hva slags innvirkning du vil at din bedrifts online tilstedeværelse skal ha.

Har du en tidsfrist på målene dine?

Når du har en klar idé om hva slags mål du har, så skriver du dem ned. Etterpå bryter du dem ned i delmål og plasserer dem utover en tidslinje.

  1. Er målet kortsiktig?
  2. Er det langsiktig?

Ha målene foran deg mens du analyserer hvilke ressurser du har tilgjengelig, og finn ut hvordan disse målene kan materialiseres innenfor en bestemt tidsramme.

Hvis det føles altfor hårete å forvente at et bestemt mål skal materialisere seg innenfor en viss tidsramme, så skyv gjerne på målstengene helt til det føles mer behagelig og oppnåelig. Det viktige her er å ikke legge unødvendig press på deg selv, for så å frike ut fordi du har satt umulige tidsfrister.

Du har kanskje hørt dette før, men det finnes ikke umulig mål, kun umulige tidsfrister! Evig-optimistiske Dag Otto Lauritzen, som bor i en av nabobyene mine, mener i hvert fall det. Sørg for at tidsfristene er gjennomførbare og basert i virkeligheten, ikke i spinnvill fantasi, så vil du se at Grimstadmannen har helt rett.

Jeg har forøvrig en gøy historie jeg opplevde med Dag Otto for mange år siden. Jeg kjenner nemlig til ham både fra hans tid som min fars kollega i politiet, og fra den tiden jeg syklet landeveisritt - men deler ikke den med deg før vi eventuelt treffes over en kaffe en dag 😉

Alt handler om bunnlinjen

vennesla bibliotek

Hvis du er venndøl som meg, så får du sikkert lyst til å bygge alle nettsteders svar på Vennesla Bibliotek når begeistringen skyller over deg. Jeg forstår deg veldig godt. Første gangen jeg bygde en online tilstedeværelse hadde jeg store visjoner. Tidvis tenkte jeg at andre nettsted, slik som Finn.no, ville bli barnemat i forhold til det jeg lagde. Plutselig grep virkeligheten fatt i meg og dro meg tilbake til jorda.

Joda, vi skal drømme stort, men det er én ting å utvide horisonten sin - og en helt annen å fokusere på virkeligheten. Alt du gjør må være forankret i virkeligheten. For å finne realisme i planen din kan du filtrere den gjennom et enkelt konsept, nemlig hva slags avkastning du kan forvente på investe

ringen.

Det du gjør på nettet må nemlig være styrt av to begrep

  1. Avkastning på investeringen.
  2. Avkastning på innsats
  1. “Avkastning på investering” er egentlig bare et fancy begrep. Det du skal spørre, er om du får mest mulig igjen for pengene du bruker i bedriften din. Alt du foretar deg har en eller annen konsekvens. Du vet, for hver handling/aksjon finnes en reaksjon.

Du må gjøre det som gir best resultater for de pengene du investerer. Hemmeligheten er å måle reaksjonene på det du gjør, slik at du kan forbedre deg kontinuerlig, og dermed ende opp med de aktivitetene som gir best resultater.

  1. “Avkastning på innsats” er et begrep med samme filosofi. Du må forstå at hvis du velger å ikke bruke særlig mye penger for å få bedriften din synlig på Internett, så må du investere det du forhåpentligvis anser som din aller mest verdifulle ressurs, nemlig tiden din.

Det er en god idé å ta h

ensyn til “avkastning på innsats”. Begrepet er rett og slett en rekalkulering av “avkastning på investeringen” - bortsett fra at du er ute etter å få mest mulig resultater for hvert minutt du investerer i en bestemt aktivitet. Som forretningsdrivende vet du godt at investering av tid og penger har en korrelasjon til avkastning - du vet hvordan dette henger sammen.

For en liten stund siden solgte jeg en nettside for omtrent 6000 kroner. Ikke mye penger for en nettside, men kostnaden for å lage akkurat den typen nettside var relativt lav, og jeg hadde heller ikke investert mye tid på den. Jeg bygde den fordi jeg ville teste en idé, og bestemte meg for å auksjonere den bort etterpå. I løpet av fem dager kom det inn 39 bud, og nettsiden ble solgt for 706 dollar til et firma i Nederland. Avkastningen utfra både innsats og investering var knallbra, så det var vel verdt det.

Dine grunnleggende kostnader

På dette stadiet har du nok allerede en

 klar idé om hva du vil og hva du trenger av funksjoner. Det neste trinnet er å vite hva du må gjøre for å skape og vedlikeholde en online tilstedeværelse, med sosiale media profiler og et spesialtilpasset nettsted som er senter for hele merkevaren din. Da må du være klar over grunnleggende kostnader.

Med følgende enkle oversikt har jeg brutt ned kostnadene avhengig av den fasen i webutviklingen du befinner deg. Altså, mens du bygger ut nettstedet må du ta med i regnestykket at du betaler for:

  • Registrering av domenenavn.
  • Server som nettsiden skal ligge på (f.eks Bluehost).
  • Teknisk drift - backup, oppdatering, optimalisering.
  • Design av logo, stil og grafikk.
  • Innhold (mikrotekst, artikler, bilder, video, osv)
  • Synlighet i sosiale medier og søkemotorer.

Nettsted, sosiale media og bedriftsoppføringer

Når nettstedet ditt er publisert starter den morsomme (og den egentlige) jobben rundt det å ha en profesjonell online t

ilstedeværelse. Du må passe deg for å falle i den vanlige fellen - nemlig å tro at alt bare kjører på autopilot. Jeg falt også i den fellen en gang for lenge siden - men realiteten er nok sånn at vi må budsjettere inn en slump penger som skal ta for seg vedlikehold, drift og markedsføring av nettstedet.

Forvent at penger må brukes på disse tingene, og blant annet omfatter det oppdatering av innhold, så vel som drift av markedsføringskampanjer. Du må også sette av penger til fornyelse av domenet - og for leie av serverplass med dedikert IP og installert SSL sikkerhetssertifikat.

Når det gjelder server må du tenke deg godt om, og ikke hoppe på billigste løsning - da får du en treg og mer usikker server som du deler med andre. I mitt firma velger jeg på øverste hylle, og bygger ut kundenes server etterhvert som de vokser - alltid med raskeste og sikreste løsning helt fra starten av. Ikke godta noe dårligere du heller.

Interessant nok vil den størst

e vedlikeholdskostnaden faktisk være utvikling av nettstedet - som må skje i korrelasjon med markedet og teknologiske nyvinninger. Det er definitivt ikke slik at den første gangen du bygger og jobber med nettsiden din også vil være den siste gangen du jobber med den. Det fungerer ikke på den måten. Det er heller ikke sånn at en nettside noensinne er ferdig - en nettside er alltid under utvikling og forandringer.

Når du har satt opp nettsiden er det viktig å analysere de som besøker den for å se hvordan innholdet ditt brukes. På den måten kan du begynne å samle informasjon som trengs for å finjustere den online tilstedeværelsen din. Dette innebærer å gjøre alle slags små endringer på nettstedet.

Disse endringene kan være små endringer på grafikk, visse redaksjonelle redigeringer, formateringer av innholdet, samt testing av ulike multimedia elementer. Utover denne typen vedlikehold vil det komme backup og sikkerhetsoppdatering for å beskytte mot hacking og industrispionasje.

Alt dette kan virke som små og trivielle ting, men det bestemmer veldig mye om utfallet av din online tilstedeværelse blir en suksess eller ikke. Det spiller faktisk en direkte rolle for nettstedets effektivitet. Kostnadene vil akkumulere fort etterhvert som du gjør alle disse små finjusteringene og oppdateringene.

Det er her mange lokale bedrifter opplever et aldri så lite sjokk. For det kan nesten ligne litt på kinesisk vanntortur - det tømmes ikke en stor bøtte på én gang, men gjennom en drypp-drypp-drypp prosess.

Det er først når du oppsummerer pengene du har brukt på finjustering, tilpasning og oppdatering av nettstedet at sjokket kommer. Hvis du er uforsiktig, kan det vise seg at du har brukt tusener på tusener, som noen ganger kan akkumulere til hundretusener av kroner i løpet av et år.

Vær derfor oppmerksom på de totale kostnadene som kommer av å bygge en inntektsgivende online tilstedeværelse. På denne måten kan du sikre deg mot ubehagelige overraskelser hos regnskapsføreren.


Finn bransjestandarden

Nå er du sannsynligvis ivrig etter å komme i gang…

...og du har kanskje allerede en solid idé om hvordan din online tilstedeværelse skal se ut. Jeg skal ikke umiddelbart avvise denne idéen. Ikke misforstå meg, men det er faktisk et problem at mange lokale bedrifter og gründere blir hodestups forelsket i den opprinnelige idéen. Imidlertid kan dette være en idé som i mange tilfeller er basert på feilinformasjon og antagelser.


For eksempel kan de låse seg fast i et bestemt design i så stor grad at de begrenser sin egen forståelse for hva som faktisk fungerer. Hvis du ikke ønsker å kaste bort masse tid, krefter og penger, må du huske på følgende spørsmål en klient stilte meg - hvorfor ser nettsidene til konkurrentene hans så like ut?

Vel, det finnes en bransjestandard for lokale bedrifter i alle slags nisjer. Jo raskere du innser dette, jo større er sannsynligheten for at du klarer å sette sammen en nettside som faktisk fungerer. En online tilstedeværelse som ligger altfor langt unna det kundene er ute etter (eller er vant til), utgjør en av de store årsakene til at bedrifter mislykkes på Internett.

Du kan unngå mye unødvendig hodebry ved å se etter en bransjestandard blant de eksisterende konkurrentene dine. Det vil ikke bare ha en positiv effekt på merkevaren din, men du unngår også å bli ribbet til beinet av designere som prøver å selge deg - vel, la oss kalle det “digitalt snåsavann”.

For all del, du skal ikke kopiere konkurrentene. Det er viktig å skille seg ut! Likevel er det en del elementer som bør inspireres av andre bedrifters suksessfulle satsinger på Internett - men det skal ikke gå på bekostning av visse andre elementer som bør personifisere bedriften din slik at den skiller seg ut fra konkurrentene.

Hvordan unngå at en leverandører lurer deg

Husk på at jo mer diffus du er, jo større er sjansen for at f.eks webdesignere (og andre leverandører) tar overbetalt - nært sagt at de plyndrer deg. Mange designere og digitale markedsførere jobber timebasert og tjener penger på hver minste revisjon av designet, ikke bare på selve leveringen av tjenesten.

Det blir fort et stort pengesluk hvis du hyrer en “mindre begavet designer” som fakturerer deg for hver revisjon - så pass deg for sånne potensielle økonomiske utforbakker. Det finnes drittsekker i alle bransjer, og du er herved advart mot relativt normale prosedyrer blant designere som uten integritet belaster deg for hver revisjon.

I full bevissthet vil designeren ha så vage instruksjoner som mulig - noe som resulterer i en versjon som du antakeligvis ikke er helt fornøyd med. Dette gjøres med fullt overlegg fordi designeren vet at de kan melke flere kroner for hver revisjon de må gjøre. Ta hensyn til dette slik at du ikke blir plyndret i denne fasen av jakten på din del av Internett-kaken.

Hvordan finne din bransjestandard

En proff og god designprosess tar normalt sett relativt lang tid, så det sier seg selv at designeren har mulighet til å forsyne seg rikelig fra budsjettet ditt - uavhengig om du avtaler at prosjektet skal være fastpris eller timebasert. Men det kan selvfølgelig bli spesielt kostbart hvis du arbeider med en leverandør som belaster deg basert på tid.

Det er smart å forholde seg til designere som tilbyr pris basert på leveransen. Med andre ord, du betaler for leveransen av en nettside som dere begge kan enes om. Det er en god måte å unngå at leverandøren lurer deg. Ta derfor hensyn til bransjestandarden for din type bedrift.

Hvis du driver en tannlegepraksis, er det en god idé å se på andre tannleger på nettet. Design på nettsted fra tannlege til tannlege kan variere enormt. Likevel, hvis du ser nøye etter vil du oppdage at noen design skiller seg veldig ut, men at de aller fleste nettstedene har en tendens til å likne på hverandre. Noter deg disse likhetene, fordi disse utgjør bransjestandarden.

Nøkkelen her er å se på designelementene til bransjestandarden. Bruk dem for å opprette et distinkt grafisk utseende for nettstedet ditt, mens du samtidig passer på å holde deg innenfor rammene av standarden. Ikke la deg lure av aktører innen design eller webutvikling - de forteller deg gjerne at et helt nytt design må utvikles, et som ikke tar hensyn til "bransjestandarden" i din nisje. Det er noe stort tull!

Bransjestandard er standard fordi det fungerer! Du kan spare ganske mye penger hvis du har en idé om hvilken standard som er akseptabel i bransjen, før du tar kontakt med en aktør - spesielt en som sender faktura med kostnader basert på tid.

Tilpasset til mobiltelefonen (mobil responsive nettsider)

Som nevnt tidligere, så tar mine med-venndøler frem mobilen eller nettbrettet når de skal på nett å gjøre noe. Denne trenden peker oppover hvert eneste år. Mobil er fremtiden, og denne fremtiden er her nå. Så det er veldig viktig å sikre at uansett hva slags design du bestemmer deg for, så må nettsiden din være like funksjonell og “pen” på iPhone som den er på en laptop.

Den må være fullstendig mobil-kompatibel, ellers kan du  si farvel til mer enn 50% av de potensielle kundene dine. Jeg ser dessverre sørgelig mange dårlige mobiltilpassede nettsider fra “designere” som burde skamme seg for å levere dette til klientene sine.

Ikke godta at den mobiltilpassede nettsiden din er et eneste lite hakk dårligere enn versjonen folk får servert på sin vanlige PC. Når mitt firma produserer et nettsted, designes det med like stort hensyn til smarttelefoner som til datamaskiner. Krev at mobilversjon av nettsiden er blant markedets beste du også!

Akkurat passelig avstand til bransjestandarden

Når det gjelder designelementene som brukes i bransjestandarden må du passe på å legge merke til visse mønstre. For eksempel, ta hensyn til følgende type spørsmål:

  • Er det vanlige nettsider?
  • Utfører de transaksjoner på nett?
  • Hva slags betalingsløsning benytter de seg av?
  • Hvordan forteller de forbrukerne om bedriften sin?
  • Hvordan er navigeringen av nettsidene satt opp?
  • Hva slags fonter/skrifttyper bruker de?
  • Hvor lange er nettsidene deres?

Disse bør du ta hensyn til, samt andre lignende spørsmål. Det er ikke tomme og meningsløse detaljer. Uten dem kan nettstedet ditt fort ligge helt hinsides den alminnelige bransjestandarden, noe som kan ødelegge effektiviteten av den online tilstedeværelsen din.

Du risikerer at designet på nettstedet ligger altfor langt ute i de ekstreme ytterpunktene av hva som er vanlig. Nettstedet kan skremme bort de som er på jakt etter dine tjenester og produkter. For eksempel, se for deg at alle tannlegene har et ganske likt og ganske typisk “standard” design. Så lanserer du et nettsted som er designet på en helt annen måte, i så stor grad at de som besøker nettsiden din får bakoversveis, mister tråden og forlater deg til fordel for en av konkurrentene dine.

Hvorfor? Årsaken til dette fenomenet er at de har ikke sett denne typen design før, fordi de fleste av konkurrentene dine følger en viss standard. Jeg sier ikke at du må samsvare 100% med alle andre - og jeg sier definitivt ikke at du bare skal kopiere og stjele andres design.

Det jeg sier er at du skal finne terskelen for tillatt variasjon i sentrum av av det som anses som normalt - og hold deg innenfor dette kreative handlingsrommet. Gjort riktig kan du lett vise et nettsted med et forventet designspråk som de besøkende er vant til, mens du på samme tid får formidlet ditt distinkte merkevare.

Jeg vet at dette høres ut som å balansere på line. I grunnen er det akkurat det du gjør. Og nettopp her er den rette webutvikleren helt avgjørende for at din merkevare virkelig kan blomstre på Internett. Nå er det betimelig å si at den rette webutvikleren helst bruker WordPress, for denne plattformen er den definitive kongen på haugen i skrivende stund.


WordPress er kongen

Ingen over, ingen ved siden...

...for når det gjelder å sette opp nettsider er det én åpne kildekode du bør legge spesielt merke til, nemlig publiseringsplattformen WordPress. Ettersom den er gratis å ta i bruk finnes det millioner på millioner av WordPress brukere som stadig forbedrer WordPress sin sikkerhet, generelle kvalitet og funksjonalitet. WordPress er mildt sagt fantastisk.


Det er faktisk mulig å installere WordPress med noen få tastetrykk og et par museklikk. For å si det med et typisk venndølsk uttrykk, så er WordPress et harli’ enkelt valg for deg som skal etablere en online tilstedeværelse. Systemet er testet og klarert for å takle enhver utfordring innen digital markedsføring, så du kan være sikker på at du alltid er klar til å håndtere din bedrifts stadig skiftende behov.

Det er veldig enkelt å gjøre endringer, både i innhold, funksjonalitet, samt utseendet på nettstedet når du bruker WordPress fremfor andre system, slik som for eksempel Joomla, Drupal, Wix eller Shopify - bare for å nevne noen konkurrerende plattformer. For all del, når noen kommer i skade for å ytre absolutte sannheter, så pass deg for å stole helt blindt på det som blir sagt - for det finnes som regel opptil flere gode løsninger og svar på ett og samme spørsmål.

Men i min egen digitale verden har jeg bestemt meg for at det finnes hvertfall én absolutt sannhet, og det er at WordPress hever seg langt over alle andre plattformer. Hvis du fortsatt ikke vet om WordPress er riktig for deg, så er det fem viktige årsaker til at din bedrifts online tilstedeværelse bør bygges på WordPress-plattformen.

Standardisering

Det største argumentet for å bruke WordPress er plattformens standardisering. Du blir ikke servert noen som helst form tilfeldigheter og overraskelser når du installerer WordPress. Du bruker den samme programvaren som millioner av andre bedrifter og privatpersoner bruker.

Det betyr at du kan dra nytte av at en gigantisk brukerbase gir tilbakemelding for stadig utvikling og forbedring av plattformen. Du har også tilgang til et hav av erfarne brukere med masse kunnskap. Hvis det er et problem med installasjonen er det ofte veldig lett å finne svaret, fordi sjansen er stor for at noen andre før deg har støtt på det samme problemet.

Akkurat denne strategiske fordelen er ikke alltid til stede hvis du velger en annen plattform. I hvert fall ikke hvis du får en utvikler til å programmere nettsiden din fra bunnen av.

Rask endring av innhold og funksjonalitet

Siden WordPress er tungt standardisert er det enkelt for utviklere fra Venezuela til Vennesla (mitt hjemsted) å lage egendefinerte tema og utvidelser, noe som dramatisk kan endre både utseendet og funksjon på nettstedet ditt.

  • Et tema er en overordnet programkode som gir et spesielt preg på WordPress i form av utseende og funksjon.
  • En utvidelse er en mindre programkode som fungerer som et tillegg til temaet, og åpner opp spesielle funksjoner på nettsiden.

Du får tilgang på den massive basen av eksisterende temaer og utvidelser som har blitt produsert av titusener av enkeltpersoner og bedrifter gjennom årene. Gjennom wordpress.org finner du tusener på tusener av utvidelser og tema, så dermed kan nettstedet ditt kan se ut og fungere akkurat slik du ønsker at det skal gjøre.

Enkel tilpassing

Det er lett å finne frem til visse deler av programmeringskoden, slik at du selv kan gjøre endringer. Med enkel kunnskap om markeringsspråket HTML og stilarkspråket CSS kommer du veldig langt, men når sant skal sies kan omtrent alt gjøres uten at du nødvendigvis må lære “koding” - for alle WordPress tema er laget for å dra nytte av den standardiserte koden.

Resultatet er at tilpasning av eksisterende temaer og utvidelser er veldig lett. Det er ikke sånn lenger at du tvinges til å bruke tusenvis av kroner på eksterne programutviklere og grafiske designere.

Valgfrihet mellom leverandører

Det er tonnevis av firma som produserer og selger WordPress utvidelser og temaer. Takket være standardisert kode på WordPress plattformen er du altså ikke avhengig av å knytte deg opp til en enkelt leverandør. Det betyr at du kan ta temaer eller utvidelser som er produsert av en tredjepart, og videreutvikle det slik at det passer til ditt behov, uten at den opprinnelige utvikleren av produktet trenger å involveres.

Beste sikkerhet

Det er godt mulig at du har hørt rykter om WordPress. Tross alt - ved å være i posisjon som en av nettets største publiseringsplattformer er WordPress blitt et varemerke som du enten hater eller elsker. Samme effekten har Apple blant forbrukerne.

Heldigvis finnes det mange flere mennesker som elsker WordPress enn det finnes kritikerne. Likevel, en av de vanligste klagene om WordPress handler om sikkerhet. De sier at WordPress alltid må holdes oppdatert fordi sikkerhetshull blir funnet hele tiden.

Dette er sant - men sikkerhetshull finnes i alle slags dataprogram, og fordi det er så mange WordPress-brukere har man et velfungerende varslingssystem. Du kan stole på at sikkerhetshull eller sårbarheter med en bestemt WordPress versjon blir fikset veldig kjapt - lenge før en “hacker” klarer å utnytte situasjonen.

WordPress oppdaterer, lapper hullene og ligger i forkant hele tiden. Den store global brukerbasen er WordPress plattformens største forsikring mot sikkerhetshull. Så jeg sier ikke at WordPress ikke har sikkerhetshull...

...tross alt, perfekte programkoder finnes ikke. Men du kan vedde hver krone på at WordPress er forberedt og klar til å takle potensielle sikkerhetsproblemer, slik de alltid har gjort og alltid vil gjøre i fremtiden.

Ethvert sikkerhetsproblem blir funnet og fikset raskt. En god driftsavtale sikrer deg dessuten mot alt av problem - for eksempel, i mitt firma oppdateres mine kunders servere hele tiden, skreddersydd brannmur installeres, og backup blir tatt jevnlig slik at data aldri går tapt.

Finn bransjestandardens WordPress tema

Jeg skrev i forrige kapittel at du må ta hensyn til dine konkurrenters bransjestandard for hvordan utseendet på nettstedet skal være. For å finne ut av dette må du vite hvem konkurrentene dine er - og deretter sjekke opp domenenavnene deres på whatwpthemeisthat.com.

Dette kjekke lille verktøyet vil ikke bare fortelle deg om dine konkurrenter bruker et WordPress tema. Det vil også fortelle deg hva navnet på temaet er. Det kan godt vise seg å være er et kommersielt tilgjengelig tema, og da vil whatwpthemeisthat.com fortelle deg hvor du kan kjøpe det.

Hvis du ikke har laget en omfattende liste over hvem dine konkurrenter er, så gjør det nå, og filtrer dem gjennom whatwpthemeisthat.com. Når jeg gjør slik grunnleggende undersøkelser for nye klienter, er det ofte påfallende hvor mange av deres konkurrenter som faktisk bruker variasjoner av samme tredjeparts kommersielle tema.

Vær tydelig på hva du trenger

Ettersom veldig mange konkurrenter i bransjen bruker en variasjon av et bestemt tema, er det bare å kjøpe det samme temaet for så å installere det. I teorien er det riktig - men stopp opp litt og tenke på at mange tredjeparts temaer faktisk krever omfattende tilpasning og konfigurasjon. Selv bare for å få det til å se “semi-profesjonelt” ut.

Med andre ord, et tema er bare en “råvare”. Det er som å kjøpe et hus, som i utgangspunktet bare er fire vegger og et tak. Du må ansette en interiørdesigner, og muligens en arkitekt, for å forsikre deg om at det du har kjøpt virkelig føles og ser ut som et hjem.

Akkurat sånn er det med temaet du velger -  du må spesialtilpasse hele tiden slik at potensielle kunder responderer positivt på det. Design handler om brukervennlighet, flyt, linjer, form, farge, logo, overskrifter og bannere - du må også ta hensyn til navigering, fonter og mye mer.

Som aktør i denne bransjen ser jeg veldig mye rart på markedet, både fra useriøse aktører og fra bedrifter som har prøvd å gjøre det selv - så én ting er ganske så sikkert: Du kommer til å trenge hjelp, og du må sørge for å at den hjelpen er proff. Grafisk design kommer på toppen av alt dette - du vil nemlig sannsynligvis også trenge spesialisert grafikk som blant annet optimaliserer konverteringsraten, enten det er for nyhetsbrevet eller for selve salget.

Heldigvis er det mulig å la noen andre ta seg av all organiseringen, planleggingen, oppbyggingen - så vel som driften. Du kan selvfølgelig organisere dette selv, der du leier inn forskjellige leverandører til forskjellige deler av prosjektet.

Det første som eventuelt må på plass er en programmerer som tilpasser temaet. Det neste du trenger er en designer som kan utforme logo og banner. Til slutt trenger du en spesialist på funksjoner som konverterer besøkende til å bli kunder - og når det gjelder innhold, slik som tekst, bilder og video, må du også se etter tredjeparts tjenesteleverandører hvis du ikke vil lage ditt eget innhold.

I mitt firma kan kundene mine samle alt av tjenester på ett sted hvis ønskelig.  Jeg foretrekker nemlig at mine kunder skal gjøre det de er gode på - og at mitt team gjør det vi er gode på.

Derfor håndterer jeg alt som dreier seg om den digitale markedsføringen, alt fra det tekniske rundt serverdrift til det kreative webdesignet, fra de aller enkleste markedsføringskampanjer til topp salgskonvertering. Det er den beste måten å gjøre det på, fordi kontroll i alle ledd sikrer at jeg kan garantere gode resultater.

Neste kapittel handler nettopp om valg av leverandør. Du kan nemlig gjøre alt selv, og noen foretrekker det selvfølgelig - det gjelder bare å vite hva man skal ha, hvem man skal se etter, og hvordan man luker vekk leverandører som ikke matcher deg.

Så bla over til neste side og la oss ta et stort skritt nærmere en profesjonell online tilstedeværelse, slik at du kan fortelle historien din til markedet - og selge i bøtter og spann.


Finn leverandøren

Nå har du en klar idé om hva ser du bør sikte deg inn på. Gratulerer!

Du er midtveis i planleggingsprosessen - og kan snart formidle historien din til markedet med større rekkevidde enn du noen gang har hatt. Men du i den mest sensitive fasen av prosessen med å få bedriften på nett akkurat nå! Hvis du slurver her er det veldig lett for at prosessen kan koste mye mer enn den trenger - og ta mye mer tid enn forventet.


Det hele koker ned til å finne de rette leverandørene. Som jeg nevnte i forrige kapittel, så handler ikke dette bare om designere. Vi snakker også om forfattere, konvertering-spesialister, programutviklere, fotografer, videografer, animatører - og så videre og så videre.

Den gode nyheten er at Internett har en rekke tilgjengelige alternativer for deg. Men det er rett og slett såpass mange alternativer der ute at det er fort gjort å velge feil. Da kan prosessen lett havne på villspor. Jeg skal likevel ikke sitte her å late som at det kun finnes ett alternativ som vil dekke alle dine behov - mitt firma er ikke nødvendigvis en match for ditt firma.

Det er så mange faktorer å ta hensyn til. Alle bedrifters situasjoner er annerledes. Alles budsjett og omstendigheter er annerledes. Du må ha en klar forståelse av fordeler og ulemper som finnes på markedet. Det vil nemlig bety at bedriften din kan gjøre et bedre informert valg blant de tusenvis av aktørene som finnes innen digital media og online markedsføringsløsninger.

Få henvisninger

En av måtene du kan finne en leverandør av diverse tjenester innen online markedsføring er gjennom henvisninger. Sannsynligvis kjenner du andre gründere og bedrifter i samme bransje som du selv opererer i. Noen som allerede har fått sin bedrift på Internett, der både det tekniske og markedsføringsmessige sikrer at de får nye kunder gjennom døren hele tiden. Noen som allerede har leverandører av den beste kvalitet på plass.

Ved å spørre pent, kan du med litt flaks kanskje få henvisning til tjeneste-leverandørene som har hjulpet dem å få suksess på Internett. Gjennom å få en god henvisning vet du at leverandørens tjenester allerede er brukt med positive resultater av andre bedrifter - de har sett virkningen med sine egne øyne, så når du velger den gitte leverandøren er det et informert valg og ikke et skudd i blinde.

Timebasert frilansing

En kilde til tjenesteleverandører er frilans-plattformer - nettsider hvor folk som yter visse tjenester annonserer seg selv, slik at kjøpere av disse tjenestene kan sammenligne mellom ulike aktører. Det er to modeller for frilansing - prosjektbasert og timebasert. Ved timebasert frilansing betaler du for hver time. Fordelen er at kostnadene kan bli minimale, men det gjelder kun hvis du har veldig realistiske rammer på hvor lang tid det tar å få en jobb gjort.

Hvis du er sikker på at frilanseren kan utføre en jobb på veldig kort tid er timebasert frilansing veien å gå. Men la oss ta det først som sist - mange aspekter i webutviklingen kan ikke reduseres til antall timer. Hvorfor? Vel, hvis du ansetter noen på timebasert basis, så har denne webdesigneren all verdens gode grunner til å dra ut tiden. Dette gjelder spesielt hvis du betaler en lav timelønn.

La oss si at du finner noen som kun belaster deg 450 kroner i timen. Billig, men denne aktøren kan fort bruke nærmere 100 timer bare for å gjøre noe veldig grunnleggende. Du vet hvordan dette fungerer - de billigste er ikke de beste i bransjen. De skaffer deg ikke resultatet du er ute etter.

Det er masse amatører, svindlere, og folk uten talent der ute - og det er bare idioti at bedriften din skal kaste vekk masse tid og ressurser på den slags, men dette er risikoen ved å bruke timebaserte frilansere.

Se til at du har en god avtale med tjenesteleverandøren om at de holder seg innenfor sitt opprinnelige tidsestimat - ellers betaler du ikke en eneste krone.

Prosjektbasert frilansing

Frilansere kan levere prosjektet ditt i en pakkepris. Se for deg at du trenger noen som kan tilpasse nettsiden. Du velger en leverandør, lar dem jobbe med designet - og får det levert fiks ferdig. Enkelt og null problem.

Plattformene som frilansere bruker for å selge tjenestene sine er tuftet på et bud-basert system. Aktørene kan altså by på prosjektet ditt, slik at du kan spare ganske mye penger ved å velge en rimelig frilanser som passer ditt behov - men igjen husk at de billigste aldri er det beste valget!

Den store ulempen med en del frilansere er at de rett og slett ikke vet hva de gjør. De har ikke porteføljen på plass, og de gjør en dårlig jobb - så resultatet du ønsker uteblir. De hjelper deg ikke generere flere kunder og mer salg! Det eneste positive er at de jobber for veldig lite penger.

Når du bruker en prosjektbasert frilanser, er det veldig fristende å ta det laveste budet. Men ikke gjør det - det er som sagt en grunn til at de tilbyr tjenestene sine for såpass lave priser. Det er et ordtak som sier noe sånt som at hvis du betaler med peanøtter, vil du tiltrekke apekatter. Det er bare sånn det er - og vi kan gjerne ønske det ikke var sånn, men de gamle reglene gjelder fortsatt: Du får det du betaler for!


Webdesign feedback

I dag skriver jeg primært for bedrifter som allerede er etablerte…

...i den analoge fysiske verden - altså for dem som allerede selger tingene sine i markedet. Innleggets innhold er for dem som allerede har en kundebase. Du ser, det å skaffe seg en online tilstedeværelse kan knyttes tett opp til det du allerede gjør i bedriften i dag. Faktisk kan tilbakemeldinger fra din eksisterende kundebase være med på å sikre en vellykket online tilstedeværelse.

Den eksisterende kundebasen er en god ressurs i forbindelse med en bedrifts overgang fra det analoge til det digitale. Det sier seg selv at designet du har lyst på bør valideres av et av de sterkeste kortene du har, nemlig de mest fornøyde kundene dine. Disse kundene kjøper av deg for en grunn, og det de liker er mest sannsynlig det samme som alle de potensielle kunder dine liker. Ikke sant?

Denne valideringen kan gjøres på flere måter, blant annet gjennom at du holder en konkurranse, bygger forventning og inviterer til et merkevare event.



Hold en konkurranse

Hold en konkurranse der du spør kundene om hvilke typer design de foretrekker. Kanskje du kan skissere designelement som tar hensyn til bransjestandarden, og la dem velge ut elementene de liker best. Etterpå kan du sette sammen elementene basert på tilbakemeldingene som kommer inn, og dermed få på plass mesterlige utformede spesifikasjoner som det ferdige designet kan bygges på.

Hvis du holder en konkurranse og lar kundene bli med på å bestemme, gir du dem “eierskap” til prosessen. De får både tilfredsstillelse og en mulig premie for å hjelpe deg å finne designet du leter etter.  Bare pass på at du strukturerer konkurransen en slik at du får ekte og ærlige tilbakemeldinger, og ikke fra folk som egentlig ikke bryr seg, men som bare vil vinne premien.

En symbolsk premie er godt nok for å få de tilbakemeldingene du leter etter. For eksempel billige skjorter med logo, rabattkuponger og lignende fungerer bra. Nøkkelen er å ikke gi bort så mye at konkurransen tiltrekker seg feil type folk.

Vær åpen og bygg forventninger

Å gi kundene innblikk i det som skjer skaper forventning om nettsiden som kommer - det lokker folk til å besøke nettsiden på lanseringsdagen. Tenk på det sånn som kinofilmer skaper engasjement og forventning når filmstudioene markedsfører blant annet ved å sende skuespillerne over hele verden for å gi intervjuer som lar fansen få en titt på “innsiden”.

Akkurat det samme kan du gjøre med din eksisterende kundebase. Du kan opplyse dem at din online tilstedeværelse kommer snart - og knytte dette opp sammen med en promotering på selve lanseringsdato.

Med andre ord, gi dem en eller annen form for belønning for at de engasjerer seg rundt lanseringen av din online tilstedeværelse. Det å bygge opp forventning er en veldig effektiv måte å få den eksisterende kundebasen din følelsesmessig investert i det du gjør. Akkurat det er knallbra! For jo mer følelsesmessig investert de er, jo høyere er sannsynligheten for at de deler merkevaren din på sosiale media.

Lanseringen av nettsiden din er et merkevare event

Lansering av eget nettsted er ikke noe som skjer hver dag, og kan dermed innebære en rekke salgsfremmende fordeler. Likevel er det mange gründere som ikke helt har begrep om hva disse fordelene er. De tror bare det handler om å slå på en bryter for publiserer nettsiden og dermed ha alles oppmerksomhet i sin hule hånd. Hvis du tror det funker på denne måten er det ganske ille - da har du en lang og hard vei å gå angående forståelse av hvordan markedsføring på Internett fungerer.

Lanseringen er en spesielt virkningsfull mulighet for merkevarebygging, så la prosessen være et event. Hold en konkurranse når du har lansert nettstedet. Gi din eksisterende kundebase en god grunn til å dele det nye nettstedet ditt på sosiale media. Kanskje du bør kjøre en spesiell kampanje hvor du gir ut rabattkuponger som folk kan løse inn i butikken din - og disse rabattkuponger kan de kun få på nettstedet ditt.

Ser du, dette er en måte å sikre at du får besøk på nettsiden, samt at de også fysisk kommer inn i butikken din! Det er mange måter du kan gjøre dette på. Det viktigste er at du bygger opp et belønningssystem rundt lanseringen. Dette turbolader forventningen du har skapt, og det øker også sannsynligheten for at folk deler din merkevare gjennom de sosiale mediene de bruker.


Tiltrekkende butikk

Du tenker kanskje at når nettstedet er på plass, så er jobben gjort...

...men du må huske at å sette opp et nettsted bare er første trinn i prosessen. Hvem som helst kan sette opp en nettside. Alle kan få en online tilstedeværelse. Det viktigste er å utnytte alle fordelene som kommer i kjølvannet av å ha en profesjonell online tilstedeværelse. Med andre ord, du må melke dette for hver dråpe du kan - og da skal jeg definere et ord som mange bedriftsledere får frysninger av, nemlig blogg.


“En blogg er en funksjon på nettstedet som tillater dynamisk deling av innhold slik som tekst, bilder og videoer.”

Hvis du ikke oppretter en blogg, lar du en rekke strategiske fordeler gli mellom fingrene. Uten en blogg får du ikke full utnyttelse av din online tilstedeværelse. Jeg skjønner deg veldig godt hvis du er litt redd for hele denne blogg-prosessen. Det var jeg også en gang i tiden. Tross alt, ingen av oss er født som skribenter, fotografer, tegnere - eller andre typer innhold-produserende genier. Det er ferdigheter som læres og utvikles.

Det er ikke sånn at alle liker å produsere innhold. Likevel må du opprette en blogg, fordi dette er trolig den beste plattform-funksjonen du kan bruke for å skaffe kunder. En blogg er nemlig mer enn en informasjonskanal rettet mot eksisterende og potensielle kunder - det er et kraftig verktøy som kan forme din merkevare.

Mens selve nettstedet kan sette merkevaren din på kartet, kan en blogg styre samtalen om merkevaren din - noe som kan være avgjørende for å markedsføre din lokale bedrift i et online miljø.

Hvis du ikke oppretter en blogg, vil nettstedet bare være en hjelpeløs tilskuer i utviklingen av merkevaren. Om det dukker opp en situasjon hvor folk snakker negativt om merkevaren din, og muligens skader omdømmet ditt - da kan ikke nettstedet ditt stå der som en stum og hjelpeløs tilskuer.

Men med en blogg kan du sende meldinger til folk som er interessert i merkevaren din. Med andre ord - du kan ta del i samtalen. Det blir en toveis utveksling av informasjon, i stedet for en raskt foreldet og uforanderlig samling av informasjon som kan misforstås av tredjeparter.

Med bloggen kan du luke vekk forvirring rundt produkter, tjenester og selve driften. Du kan håndtere misforståelser før de slår rot og skader omdømmet. Det blir som å slukke bålet mens det fremdeles er lite! Det siste du ønsker er å sette opp en nettside som skaper kontroverser, for så å ta affære når det er for sent. Det må ikke skje! Det kan føre til permanent skade på merkevaren. Bygg og bruk bloggen som en plattform slik at du kan slukke problemer mens de er små - før de utarter seg.

En blogg-seksjon på nettstedet kan hente inn kommentarer fra de besøkende. Tenk på det som en funksjon som innhenter nyttig informasjon til å videre bygge en solid lokal merkevare. Aldri kast bort en mulighet til å lytte til folk som ønsker å engasjere seg i din merkevare. De kan være kilde til informasjon som trengs for å ta din online merkevare (og din daglige drift) til det neste nivået.

Bruk bloggen for å kjøre spesielle kampanjer

Du kan kjøre i gang en spesiell promotering takket være bloggen din. Kanskje du vil gi ut rabattkuponger? Med en nettbutikk kan du kanskje tilby en gratis t-skjorte til folk som bestiller noen utvalgte varer (eller som forhåndsbestiller en spesiell vare som er på vei inn i butikken din).

Uansett hvilken form kampanjene dine tar, vil bloggen din bli en svært kraftig plattform som styrker merkevaren gjennom nettopp slike kampanjer. Tenk på denne måten når du utarbeider dem, at bloggen din kan opptre som et digitalt komponent i en stor analog markedsføringskampanje.

Ved å opprette denne dialogen mellom digitale og analoge elementer, kan du utvide den lokale rekkevidden av merkevaren - du kan maksimalt utnytte de forskjellige markedsføringsmetoder som digitale og analoge plattformer tilfører bedriften din.

Bruk bloggen for å treffe bransjeledere

Det finnes andre lokale bedrifter i din bransje som allerede har bloggen på plass. Nå som du også får deg en blogg, kan du nå ut til disse nettstedene og skape allianser. På samme måte kan du nå ut til bransjerelaterte nettsteder som er store over hele Norge. Dette er en god strategisk fordel - fordi jo flere allierte du har, desto mer relevant ansees nettstedet ditt blant både kunder og søkemotorer.

Jobben handler i stor grad om å knytte relasjoner med andre aktører, så vel som til kunder. Nettstedet ditt må for all del ikke bli en øde øy med informasjon som ingen bryr seg om! Ved å koble seg på økosystemet til eksisterende og relevante merkevarer i ditt område - både lokalt og nasjonalt, kan din bedrifts rekkevidde og troverdighet eksplodere.


Kunder = heiagjeng

Den egentlig utfordringen i anskaffelsen av en online tilstedeværelse.

Du må nå knytte sammen de røde trådene og utnytte den enorme rekkevidden som Internett kan gi deg. Se det hele som en ligning om du vil. Multipliserer nettstedet ditt med sosiale medier slik at den online merkevaren din utvides eksponentielt.



Vi snakker ikke bare om å utvide rekkevidden din på Internett. Det handler like mye om å sementere troverdigheten din slik at den blir så solid og sterk som mulig - og dermed faktisk få reelle kunder til å fysisk besøk bedriften din.

Eventuelle begrensninger i markedsføringskonseptene bestemmes kun av kreativiteten, fantasien - og erfaringen din. Følgende teknikker har imidlertid vist seg å fungere, så noterer deg disse ideene om hvordan du gjør markedsføringen med suksess.

Slipp løs kraften i sosialt innhold gjennom konkurranser

Begrepet “viralt innhold” betyr at et bilde, en video eller en tekst deles fra forbruker til forbruker på diverse sosiale media i stort omfang. Innhold blir viralt på Internett, enten fordi det er engasjerende eller fordi det er mulighet for en slags “premie” (eller “godtgjørelse”) for dem som velger å dele det med andre.

Gjennom å bruke bloggen din som hovedsentral for innholdet du publiserer, kan du gi ut promoteringer eller informasjon om konkurranser til din eksisterende kundegruppe. I sin tur kan kundene dele det videre på sosiale nettsted som Facebook, Snapchat eller Instagram. Det beste av alt er at du styrer samtalen på sosiale medier gjennom bloggen din.

Konkurransen svever ikke bare vilkårlig hist og pist på Internett uten at du har kontroll. Det er du som hele tiden former samtalen og modererer innholdet dens gjennom ditt offisielle ansikt utad - som er bloggen din. Det å kjøre konkurranser gjennom blogginnlegg engasjerer forbrukerne slik at de sprer din lokal merkevare.

Dette er kraftfullt fordi den eksisterende kundebasen din er sannsynligvis allerede aktiv på sosiale medier - og det er også sannsynlig at flertallet i deres sosiale kretser har lokal forankring. Ser du hvordan dette fungerer? Du kan altså utnytte den eksisterende basen av lokale kunder gjennom deres sosiale media tilværelse - og radikalt utvide din lokale rekkevidde.

Selv om du ikke har planer om å vokse utover ditt lokale dekningsområde er dette markedsføringskonseptet i sosiale media veldig kraftig.

Hvordan få kundene til å dele?

Det er én ting å si at du bør dele ut kuponger eller tilby andre fordeler til lokale kunder. Det er en annen sak å knytte disse kampanjene sammen med premier som “presser” folk til å dele innholdet ditt. For eksempel kan du be dine nåværende lokale kunder om å dele rabattkuponger - der jo mer de deler, jo flere poeng vil de få.

De kan løse inn disse poengene for enten produkter, tjenester eller rabatter. Avhengig av hvordan du strukturere det kan du få folk til å videreformidle renspikket salgsfremmende innhold i så stor grad at det går over til å bli viralt lokalt innhold.


Spre et sosialt virus

Når folk tenker på virus, er det vanligvis forbundet med noe negativt.

Tross alt, ingen har lyst å bli rammet av et virus - men når det gjelder markedsføring, snakker vi om “virus” i positiv forstand. I markedsføringen din skal du absolutt prøve å spre innholdet ditt som et virus. Du vil at folk skal bli smittet av markedsføringens unike tilbud. Det er veldig lett å tro at viral markedsføring består av spesifikke strategier koblet sammen med enkelte bilder, videoer og tekster.

For eksempel - normalt sett vil du kanskje betale for en annonse slik at et bestemt blogginnlegg forhåpentligvis begynner å spre seg viralt. Du iverksetter diverse strategier for å øke sjansen for at innlegget sprer seg organisk på Internett - men visste du at du også kan markedsføre selve merkevaren din viralt?



Bygg en tilstedeværelse på “alle” sosiale plattformer

Det finnes tonnevis av sosiale nettverk. Hvis jeg nevner navn som Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Google Plus, Linkedin og YouTube nikker du kanskje anerkjennende. Men det finnes dusinvis flere nettverk utover disse.

Avhengig av hvordan du strukturerer tilstedeværelsen på nett og dens funksjonalitet, må du vurdere om det er fornuftig å bygge en tilstedeværelse på så mange sosiale plattformer som mulig - parameteret som måles er om innsatsen som kreves for å være på en gitt plattform betaler seg i form av flere kunder.

Derfor er det en god idé å gjennomføre en undersøkelse blant de eksisterende kundene dine for å se hvilke sosiale nettverk de er på. Mange bedrifter får seg en real oppvekker gjennom en slik undersøkelse.

For eksempel mente en bedrift jeg jobber med at den måtte opprette en tilstedeværelse på Twitter - imidlertid viste det seg at den lokale kundebasen (og de potensielle kundene) hadde størst sannsynlighet for å engasjere seg med merkevaren deres gjennom Instagram. En proff tilstedeværelse på Twitter har sin funksjon, men i et klart tilfelle hvor kundene befinner seg på Instagram -  da starter man ikke på Twitter. Det bør anses som bortkastet tid - enn så lenge. Finn heller kunder der de er!

Det minner meg om den gangen Kjutta mistet noen mynter ut av lomma sent på kvelden. Tydelig stresset lette han under en lyktestolpe ved broen på Lund - så kom Laumannen ruslende. Kjutta spurte ham om å hjelpe til med letingen. Hvor var det du mistet den, ville Laumannen vite. Kjutta så opp, pekte mot sykkelstien og svarte: “Der borte i mørket!”

Hva du enn gjør - ikke sett deg selv i den håpløse (og ganske latterlige) situasjonen der bedriften din viser inkompetanse foran en hel verden. Det blir nemlig veldig gjennomsiktig for kundene dine når du ikke gjør ting riktig på sosiale media - for det er ikke sjarmerende når bedrifter sender innhold ut på eteren som verken er treffsikkert, hjelpsomt eller morsomt.

Potensielle kunder blir ikke sjarmert av en svak og påtrengt håndsrekning, og det er nettopp slik man fremstår ved være på plattformer som er vanskelige å finne deg på. Folk blir oppgitte og går til konkurrenten din. Det blir som å sparke fotball i mørket, skyte på mål i hytt og pine, krysse fingrene og håpe at et av skuddene sitter i nettet.

En rask undersøkelse av eksisterende lokale kunder gir deg en anelse om hvilke sosiale media du skal bruke for å hente inn flere nye kunder. Du får ingenting igjen av å skrike høyt og tydelig på sosiale nettverk som ikke brukes av potensielle kunder - det er å kaste bort verdifull tid. Enda verre, det tapper bedriftens ressurser uten at det gir noe tilbake.

Sørg for at dine lokale kunder vet om din sosiale tilstedeværelse. Lytt og prat med dem på de ulike nettverkene! Når du har gjennomført en meningsmåling skal du skreddersy profiler på de riktige nettstedene. Deretter skal disse lanseres med brask og bram.

Kanskje du kan ha en spesiell salgskampanje der du annonserer til kundene at du har fått en offisiell bedriftskonto på Instagram. Du kan også knytte dette sammen med en spesiell konkurranse - og lodde ut gavekort blant de som engasjerer deg med den nye profilen din.

Bygg og vedlikehold engasjement blant kundene

Dessverre er det slik at det store flertallet av lokale bedrifter slipper ballen rett etterpå de har åpnet kontoer på diverse sosiale plattformer. Jeg mener - de skjønner poenget med at alle de potensielle kundene kan treffes på Facebook, og oppretter dermed en konto - men så lar de det ligge med det. De tror jobben er gjort!

Om det bare hadde vært så lett. Du ser, hvis du ønsker å lykkes med tilstedeværelsen din på Internett og oppbyggingen av merkevaren din, så må du engasjere deg og ha et minimumsnivå av aktivitet. Dette betyr at du deler spennende, tidsaktuelt og relevant innhold gjennom de ulike sosiale plattformer du er på - og gi gjerne oppfordringer til  publikum om å kommentere, like og dele blogginnlegget ditt!

Denne prosessen kan innebære konkurranser med utlodding av rabattkuponger til dem som deler innholdet ditt. Bare finn ut hva du trenger å gjøre. Deretter gjør du dette. Uansett hvor lang tid det tar! Suksessen ligger i å kontinuerlig engasjere følgerne dine, dem som er potensielle kunder, på relevante sosiale plattformer som du har bygd en tilstedeværelse på.

Nøkkelen her er å få dem til å dele innholdet ditt med andre, slik at du kan få flere ivrige besøkende som strømmer til din lokale bedrift for å kjøpe det du tilbyr. Du kan være 110% sikker på at sosiale plattformer er veldig kraftfullt for lokale bedrifter når det brukes riktig. Du trenger imidlertid å gjøre noen konkrete tiltak for å utnytte all denne virale effekten.

Det betyr nemlig lite for bedriften din å skape viralt innhold hvis du ikke har et system som utnytter dens effekt til å selge mer!


Få kundens e-post

Innen Internettmarkedsføring sier vi at pengene ligger i listen...

...og gjennom årene har det vist seg at bruk av e-post i markedsføringskampanjer har blåst alle andre metoder av banen. Sett i perspektiv av hva du får igjen fra investert tid og penger er det enkelt å konkludere at e-postmarkedsføring er uhyre effektivt.



Selv om det er et faktum at denne typen markedsføring sparker heftig fra seg -  så viser det seg at de fleste lokale bedrifter snubler når det gjelder relasjonsbygging med kunder på e-post. De tror det bare er å sette opp en nettside og vente på at noen kontakter dem.

I beste fall kjører de en konkurranse her og der - med forventning om at flommen av kunder vil strømme til. Men du må grave dypere for å utnytte kraften av epost i markedsføringen, ellers utelater du en svært viktig del av suksessen til merkevaren din på Internett. For å gjenta et viktig poeng:

“Pengene ligger i listen - selv for lokale bedrifter!”

Det er egentlig mer riktig å si at pengene ligger i rekkevidden din, som er en av de viktigste parametere vi måler i markedsføringen - og e-post er en stor del av denne rekkevidden. Så du må begynne å samle inn e-postadresser straks du setter opp bloggen din - blant annet gjennom en dedikert nettside hvor folk oppmuntres til å oppgi e-postadressen sin.

Sørg for at du kobler opp denne spesial-nettsiden til annet innhold på bloggen, i sosiale medier, og i annonsekampanjer. Akkurat som alle veier fører til Roma, må alt på nettstedet ditt henvise de besøkende til nettopp denne nettsiden. E-postlisten til bedriften din kan anses som limet som holder hele systemet sammen i den online tilstedeværelse din.

Hvordan du får folk til å melde seg på listen din

Med bloggen og de sosiale media profilene dine kan du opplyse potensielle kunder om verdien av inngå et e-postbasert forhold til merkevaren din. Påmelding til e-postlisten må være enkel og foregå smertefritt.

Det er smart å posisjonere promoteringer og kuponger slik at folk må melde seg på listen for å få tilgang. For at folk skal få fordeler i bedriften din må de altså oppgi e-postadressen sin. Eksempelvis kan du gi dem tilgang til informasjon, kanskje noen gratis tips innenfor din ekspertise?

Du kan også gi fysiske gaver slik som et håndkle - noe som er en god idé hvis du for eksempel driver et treningssenter. Du står veldig fritt til å finne på din egen spesielle teknikk for å gjøre dette. Du er den eneste personen som er fullt klar over bredden og dybden i din bedrifts omstendigheter.

Det gjør deg selvfølgelig veldig godt egnet for å lage en promotering som i din situasjon gir best mening. Se til at du uansett får satt sammen en promotering som samler e-poster til bedriften din. Hvis ikke lar du mye penger skli mellom fingrene dine.

Send oppdateringer til folk med fulle bankkontoer

Sosiale media kan synkroniseres med bloggen din - altså når du publiserer en oppdatering på bedriftens blogg kan dette automatisk publiseres på diverse plattformer. Folk som har gitt deg e-postadressen kan også dra nytte av denne automatiske publiseringsprosessen.

Systemet kan settes opp slik at når du publiserer en oppdatering, vil linken sammen med en forlokkende tekstsnutt bli sendt fra bloggen til nyhetsbrevet. Dermed vil alle varsles når du formidler noe nytt på bloggen. Smart, hva?

Pass på at du også tilbyr spesialtilbud som kun er tilgjengelig på nett - du må gi folk en god grunn til å føle seg “spesielle” fordi de har valgt å engasjere seg i nettopp din merkevare på Internett. Ved å tilby dette gir du folk en dytt i riktig retning, slik at stadig flere vil engasjere seg i merkevaren din på nettet.

Jo oftere de engasjerer seg i merkevaren din, jo høyere er sannsynligheten for at de anbefaler deg videre til andre potensielle kunder gjennom sine private sosiale media profiler - du ser hvordan det virker?

Innsamling av e-poster med elementbasert optimalisering

Det å kun sette opp en nettside som samler inn e-poster betyr ikke nødvendigvis at folk i mils omkrets vil melde seg på e-postlisten din. Folk vil lett overse at du har en nettside dedikert til innsamling av e-poster.

Du må huske at jobben til en slik nettside er å konvertere - den skal konvertere folk til å bli potensielle kunder. Den skal selge dem idéen om å melde seg på e-postlisten. Hvis tekst, bilder, og eventuelt videoen på nettsiden din ikke fenger med en god historie til rett målgruppe, så kommer du ikke til å få en eneste påmelding til listen din.

Når bedriftsledere uten særlig kunnskap og erfaring skal sette opp en online tilstedeværelse, snubler de ofte rett inn den vanlige fellen - og slenger sammen noen tilfeldige nettsider og håper på det beste.

Vel, det  er en oppskrift på online katastrofe! Hvis du ønsker å få maksimal avkastning på pengene, og presse så mye verdi ut av hvert sekund du investerer i å sette opp den online tilstedeværelsen din, må du gå ekstremt systematisk og metodisk til verks.

Systemet som er beskrevet i denne artikkelen fungerer for meg. Med GründerMedia er jeg i stand til å turbolade konverteringsfrekvensen på nettsider - og det kan du også ved å bryte ned elementene for den dedikerte nettsiden som skal samle inn e-postene.

Den dedikerte nettsiden må brytes opp i ulike elementer

Det første du må gjøre for å optimalisere konverteringsfrekvensen er å bryte nettsiden opp i ulike elementer. Disse elementene er overskrift, tekstinnhold, grafikk, farger, bilde, video - og alt annet som befinner seg på nettsiden.

Det neste trinnet er å justere og teste hvert element. Du må fokusere på et bestemt element om gangen, og finne på ulike varianter av det. Vær tålmodig og bruk litt tid for å se hvor godt de ulike variantene overbeviser de som besøker nettsiden til å melde seg på e-postlisten din.

Etter noen uker bør du se at en bestemt variant konverterer bedre enn de andre. Lag varianter av det samme elementet - så tester du på nytt. Gjenta denne prosessen helt til du har siktet deg inn på en bestemt variant som konverterer nettrafikken i et ganske høyt tempo.

Når dette elementet er perfeksjonert går du videre til et annet element. Gjenta denne prosessen for alle elementene. Etter nok testing bør du har kommet frem til en versjon av nettsiden som konverterer de besøkende i ganske høy hastighet. Forvent at dette kommer til å ta mye tid. Dette skjer ikke over natten. Imidlertid er det definitivt vel verdt ventetiden.


Statistikk avslører

Noe av det viktigste du må legge inn i kildekoden til nettsiden...

...er en sporingskode som måler statistikken. På den måten kan du telle hvor mange som besøker siden din, hvor de kommer fra, og mye mer. Du trenger å samle informasjon fra nettsiden din slik at du kan forbedre din online merkevare ytterligere - så denne sporingen er veldig viktig.



Ta hensyn til trafikkmønsteret

Kun å vite at nettstedet ditt blir besøkt av potensielle kunder er ikke til mye hjelp. Du må grave dypere og skaffe mer kunnskap om nettrafikken enn som så. Vær oppmerksom på nettstedets trafikkmønster.

  • Hvilken dag i uken har du mest trafikk?
  • Hvilke sider av nettstedet ditt tiltrekker mest trafikk?
  • Fra hvilke sosiale nettsted kommer trafikken fra?

Dette er sinnsykt viktige signaler som kan peke ut en klar retningen - mot hvordan du kan forbedre den totale ytelsen til din online tilstedeværelse. Det er spesielt to ting du skal bruke denne statistikken til. Først må du finne det mest populære innholdet ut fra mengden besøkende til de forskjellige nettsidene dine - så skaper du mer av den typen innhold.

Normalt sett genererer den taktikken et enda høyere antall besøkende. Deretter finner du de største kildene til trafikk. Med andre ord skal du finne ut hvor de som besøker nettsiden din kommer fra - altså hvilke nettsteder og sosiale media det er som sender trafikk til nettstedet ditt.

Identifiser dem, lag innhold - og publiser innholdet på disse stedene. For eksempel, hvis et bestemt nettforum eller et spesielt sosialt nettverk sender mye trafikk til din bedrifts nettsted, kan det være lurt å opprette en profil på dette nettstedet.

Deretter lager du innhold av samme type som har trigget forumet eller det sosiale nettstedet til å sende besøkende til deg. Du vil bli overrasket over hvor mye besøk ditt nettsted kan få hvis du bare implementert disse to teknikkene for optimalisering av nettrafikk.

Innhold for topp rangering på Google

SEO står for søkemotoroptimalisering. Dette er en måte å forme innholdet på, som sammen med strategier for å få andre nettsted til å koble seg opp mot ditt nettsted setter deg i stand til å få mer trafikk fra Google.

SEO kan lett bli komplisert. Det er veldig fort gjort å bruke altfor mye tid på dette - med svært lite resultater å vise til.  Likevel, ved å ta et lite blikk på hvordan andre nettsteder kobles til nettstedet ditt, kan du avdekke noen digitale fotavtrykk som gir deg muligheten for mer trafikk fra Google. Hvordan finner du disse “fotavtrykkene”?

Det er faktisk veldig enkelt. Bruk for eksempel verktøy som Ahrefs.com eller Moz.com - og se hva slags linker som peker til ditt nettsted. Studer dem - og se hvordan andre nettsteder er knyttet opp mot deg og konkurrentene dine. Når du har denne informasjonen kan du lage mer og bedre innhold for å øke sannsynligheten for at enda flere nettsted vil koble seg opp mot deg.

Alternativt, så kan du også finne andre nettsted som ligner på nettstedene som allerede er knyttet opp til deg - og kontakte administratoren (eller eieren) av disse nettstedene via e-post.

Fortell dem at du har bra innhold som andre nettsted har linket seg opp mot, og at de også kan dra fordel av gjøre det samme. Overraskende mange linker kan genereres ved å oppsøke nettsted på den måten.


Merkevaren er alt

Om du har fulgt rådene mine frem til nå...

...og implementert dem mens du har lest, så har du fått deg en solid tilstedeværelse på nettet. Du har sannsynligvis også promotert innhold med viral effekt blant den lokale kundebase. Du er virkelig på rett spor og gjør det bra hvis du er på dette stadiet i løypa.



Likevel vil jeg utdype viktigheten av at alt du gjør, i både digitale eller analoge medier, vil lede tilbake til merkevaren din. I det øyeblikket du setter opp en tilstedeværelse på Internett, vil din online merkevare kobles opp mot din “offline” eller analoge merkevare.

Du tenker kanskje at det som skjer på nettet “bare er på nettet” - men det er ikke riktig. Derfor må passe deg for å havne i situasjoner der du bruker online markedsføringsstrategier som aller best kan beskrives som lureri, enten bevisst eller ubevisst, fordi det kan ende opp med å skade merkevaren din offline.

Alt du gjør påvirker merkevaren. Vær oppmerksom, fordi noen små feiltrinn kan spenne krok på din offline merkevare. Når du setter opp en nettside må du altså være klar over at det er en åpen dør mellom din offline merkevare og din online merkevare.

De er nå koblet sammen. Pass på at det du legger ut på sosiale media har en positiv effekt på merkevaren. Om innholdet ditt ikke tilfører noe positivt til samfunnsdebatten, eller til dagsaktuelle hendelser - så sørg i det minste for at det er nøytralt.

Samspillet med de besøkende

Måten du kommuniserer med dem som besøker nettstedet ditt kan gi deg en bitter smak i munnen hvis du ikke er forsiktig. Noen ganger er det vanskelig, men pass alltid på at du behandler folk med respekt.

Sett opp en standard mal for bedriften - ikke et manus, men et sett regler for hva du kan si og hva du ikke kan si når du engasjerer deg med folk. Godt samspill mellom bedriften din og kundene dine krever at du ikke lar folk vente for lenge hvis de spør deg om noe. Sørg for at du svarer innen rimelig tid!

Din respons på omtaler

I 2012 ble det norske markedet introdusert for Yelp. Noe lignende leveres også av Google med deres Google Min Bedrift - og dette er tjenester som er veldig relevante i dagens marked. På disse kan folk nemlig legge inn vurderinger av bedriften din. Slike omtaler er dessverre ikke alltid positive. Selv om Yelp ikke er veldig store i Norge ennå, så er Google Min Bedrift viktig for bedriften din - derfor må du ikke begrave hodet i sanden og bare late som om disse negative vurderingene ikke eksisterer.

Det er noe av det verste du kan gjøre. De negative omtalene har en snøballeffekt som fort kan skade både den digitale og analoge merkevaren. Det er veldig viktig å aktivt oppsøke disse negative omtalene og svare på dem - og presentere din side av saken. På denne måten, når folk ser på de negative omtalene, får de i det minste se begge sidene.

De kan velge å ikke tro deg, men det spiller egentlig ingen rolle. Det som betyr noe er at du i en viss grad kontrollerer utviklingen av din online merkevare - det er mye bedre enn å bare la merkevaren bli sabotert av tredjeparter som du ikke har kontroll over.

Samspillet med andre nettsted i din bransje

Et nettsted eksisterer ikke i et vakuum. Din merkevare eksisterer sammen med andre merkevarer i ditt lokale område - og i din nisje på Internett. Kommunikasjonen med andre bedrifter kan enten forbedre eller skade merkevarens troverdighet. Jeg tror det beste om folk, men det finnes faktisk bedrifter som prater negativt om andre - og geiter seg til med overdreven selvskryt.

Som Kristian Kopperud i NRK- serien Side Om Side ville sagt: “Det er noe av det dummeste du kan gjøre.” Hold ting profesjonelt hvis du ønsker å opprettholde integriteten til både merkevaren din - online som offline!

Merkevarens egenkapital

Det er altså sammenheng mellom oppførselen i den digitale og den analoge verden, og dette faktumet kan du bruke til din fordel. Frem til nå har jeg allerede gitt deg mye av den informasjonen du trenger for å gjøre dette. Det er imidlertid noen andre ting som kan øke din online troverdighet - som vil gjenspeiles i din offline troverdighet.

Du kan prøve å skaffe bedriften din sertifikater, attester og diplomer fra leverandører og bransjens autoriteter. Deltakelse i produktopplæring eller spesialiseringsprogram som gir deg visse ferdigheter kan imponere og forsikre kundene dine om at du er verdt pengene. Å tydelig vise frem alle slike sertifiseringer og diplomer på nettsiden din kan overbevise mange potensielle kunder om at du er det riktige valget for dem.

Jeg bruker dette selv i mitt firma, og snart får GründerMedia enda en ny sertifisering - denne gangen fra en av verdens mest innflytelsesrike autoriteter innen markedsføring og sosiale medier. Du trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hvor mye en slik sertifisering kan bety for en lokal bedrift i form av flere kunder og større bunnlinje.

En annen måte du kan bygge opp merkevaren på, er å bli omtalt av bloggere. Det er mange bloggere som elsker å gi omtale i alle slags nisjer. Det er veldig viktig å få omtale av bloggere som folk faktisk liker, stoler og hører på. Prøv å finne bloggere som spesialiserer seg i din bransje eller bloggere som er veldig aktuelle i ditt lokalmiljø.

Å bli omtalt av bloggere som er helt anonyme har lite for seg. Når du får en positiv anmeldelse fra en blogger, er det som å “snylte” på denne personens troverdighet og autoritet. Prøv selv - du kan vokse stort via en bloggers innflytelse.

Til slutt er det på tide å få seg litt pressedekning. De digitale versjonene til lokale aviser kan være til stor hjelp nå som du skal bygge opp e-postlisten din. Lokalaviser er ivrige etter å dekke det som skjer i lokalmiljøet, så kontakt dem. Eventuelt, skap nok oppmerksomhet lokalt med det du har lært av meg nå- så vil lokalavisen komme til deg.

Nettopp det skjedde nylig med Frk.Fryd Interiør & Styling. Dette samme har skjedd med meg. Promotering som dette kan øke størrelsen og rekkevidden på e-postlisten din - og jo større du bygger listen din, jo større antall personer kan motta promoteringer fra deg. Med andre ord, mer salg. Ka-ching!


Neste steg

Det er altfor lett å kaste bort masse tid og penger…

...når en bedrift skal ta steget fra den analoge til den digitale forretningsverdenen. Som jeg har nevnt i innledningen til denne lange artikkelen er det alltid to måter å gjøre ting på - og akkurat som i Hollywood-filmer gjelder dette for der jeg bor i Vennesla også:

“Du kan gjøre ting på den enkle måten, eller du kan gjøre ting på den harde måten.”



En annen og litt mer skummel versjon av uttrykket, er at du kan du gjøre ting lønnsomt eller du kan gjøre ting kostbart. Hvis du ikke er metodisk når bedriften din skal ta Internett med storm, er det fort gjort å gjøre ting på den harde og dyrest mulige måten.

Dette lange innlegget er skrevet for at lokale bedrifter øker sannsynligheten for å bruke både tid og penger i riktig mengde i sin anskaffelse av mer salg på nett. Med denne informasjonen håper jeg bedriften din tar sin andel av milliardene som det kjøpes for på nett hvert år.

Ikke spar deg til fant

Penger spart er penger tjent, sies det. Men en ting bør understrekes når du skal benytte kraften av Internett i din bedrift: Ikke sett alt på spill ved å være for opptatt av å spare penger slik at den helhetlige verdien komprimeres.

Det som bedriftens nye online tilstedeværelse kan bringe inn av økt inntekt, må for all ikke overlates til tilfeldigheter og gjerrige besparelser i budsjettet. En snarvei her og der kan spare bedriften litt penger - men det som ser ut som en god og billig avtale i dag kan vise seg å være en dårlig avtale i morgen. Tenk langsiktig! L A A A N G S I K T I G!

Kortsiktighet gir nemlig bedriften din sjelden annet enn tapte muligheter for online varemerkebygging. Hvis du sparer på kostnader nå kan den generelle effekten av merkevarebyggingen bli såpass alvorlig kompromittert at bedriftens online tilstedeværelse unnlater å oppfylle sin hensikt - nemlig å skaffe mer kunder. Så vær våken og gjør to ting:

  • Sett fast blikket på de langsiktige målene.
  • Sørg for at investeringen gir en god avkastning.

Bak de fem pc-skjermene på Hunsøya gir teamet mitt i GründerMedia garantier som skal sikre suksess i alle ledd for din bedrifts online tilstedeværelse. Med fokus på disse to faktorene kan din suksess realiseres, mens uten fokus på dem er det lite å hente fra å bygge en tilstedeværelse på Internett. Uten dem risikerer du å lide samme skjebne som tusenvis av andre bedrifter. Nemlig at de ikke klarer å bygge merkevaren sin, skaffe mer kunder - og øke bunnlinja.

Lokale bedrifter har gått konkurs i 2017, og flere vil dukke under til neste år. Avkastningen på å ikke ha oppmerksomhet i markedet er nemlig lik  null, men med god historiefortelling på Internett kan du få all den oppmerksomheten du trenger i bedriften!

En online analyse av bedriften din er en god plass å starte - og som student av denne nettsiden tilbys du en helt gratis analyse. Den analysen kan du velge å bruke på egen hånd, sammen med tredjeparts tjenesteleverandører, eller sammen med GründerMedia som garanterer avkastning på investeringen din. Bare ta kontakt med undertegnede og si at du vil være med å vinne kampen om milliardene på Internett med bedriften din.

Publisert på